Rentrop ∧ Straton
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STUDIU DE CAZ: Contabilitate - Fiscalitate



Problema:

SC ABC face achizitii intracomunitare de cafea prajita, pentru care calculeaza si plateste acciza.

Va rugam sa ne precizati daca acciza precede taxa pe valoarea adaugata, si unde se declara in decontul de tva. Aceasta subiect l-am discutat telefonic la serviciul dvs.de consultanta si am primit un raspuns asemanator cu cel al Biroului Metodologie si Asistenta Contribuabili de la DGFP Cluj.

Va transmit in attach files intrebarile si raspunsurile primite de la Serviciul Metodologie. In data de 02.09.2008 la conferinta de TVA de la Cluj am adresat aceeasi intrebare d-nei Mariana Vizoli - Directia de legislatie TVA si raspunsul a fost ca dpdv al TVA-ului cafeaua este produs neaccizabil, acciza platita nu se ia in baza de calcul al TVA.
Va rugam sa ne sprijiniti in clarificarea acestei probleme.

NOU! OG nr. 16/2022 a adus peste 60
de schimbari radicale ale Codului fiscal!


Aflati aici cum trebuie intelese si aplicate noile prevederi!

>> Click AICI <<
 

Acum la dispozitia ta! Solutii profitabile pentru cele mai stringente probleme de TVA ...Click aici pentru mai multe detalii!

Solutie:

Asa cum ati mentionat si dvs., pentru cafea, accizele nu sunt armonizate, dar se datoreaza in Romania conform articolului 207 din Codul fiscal. Acesta este si motivul pentru care se includ in baza de impozitare a T.V.A. la momentul achizitiei intracomunitare efectuate iar suma inregistrata contabil prin formula
                             4426        =        4427
rezulta din aplicarea cotei de 19% si asupra accizei calculate.

Fiind o achizitie intracomunitara de produse accizabile, aceasta operatiune se incadreaza in prevederile articolului 126 alineatul (3) litera c si se supune taxarii deoarece locul operatiunii este in Romania.

Pentru astfel de operatiuni, baza de impozitare cuprinde si alte impozite si taxe asa cum se precizeaza la articolul 137, alineatul 2 litera a. in categoria ,,alte impozite si taxe,, intra si accizele datorate in Romania (nearmonizate) deoarece prin lege nu s-a prevazut in mod expres faptul ca acestea nu se includ in baza de impozitare a T.V.A. inca o dovada ca valoarea accizelor intra in baza de impozitare a T.V.A. este articolul 208, alineatul 7 litera b in care se precizeaza faptul ca pentru produsele ,,prevazute la alin. (2), (3) si (5), accizele preced taxa pe valoarea adaugata si se calculeaza o singura data prin aplicarea cotelor procentuale prevazute de lege asupra bazei de impozitare, care reprezinta: b) pentru produsele provenite din teritoriul comunitar - preturile de achizitie; ,,

Aceasta prevedere a fost preluata in legislatia fiscala din Romania din Directiva 112 a CEE din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata care prevede la articolul 84 ca statele membre trebuie sa adopte masurile necesare pentru a se asigura ca accizele datorate sau platite de persoana care efectueaza achizitia intracomunitara a unui produs supus accizelor sunt incluse in baza de impozitare asa cum se impune prin articolul 78 primul paragraf litera (a). La randul sau, articolul 78 din Directiva prevede ca ,,Baza de impozitare include urmatoarele elemente: a) impozite si taxe, cu exceptia TVA-ului insusi; ,,. De asemenea, prin articolul 210, Directiva 112 da libertate statelor membre sa adopte modalitatile de plata pentru a TVA pentru achizitiile
intracomunitare de produse supuse accizelor, prevazute la articolul 2 alineatul (1) litera (b) punctul (iii).

Suma taxei astfel calculate si inregistrate de firma dvs. prin formula
                      4426           =               4427
se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari si in jurnalul pentru vanzari si se inscrie astfel in decontul de T.V.A. cod 300 reglementat prin O.M.E.F. nr. 94 din 17 ianuarie 2008:
referitor la T.V.A. colectata, operatiunea se inscrie la randurile 4 (si 4.1. daca este cazul) si randul 5(regularizari);
referitor la T.V.A. deductibila, operatiunea se inscrie la randurile 14 (si 14.1. daca este cazul) si randul 15 (regularizari);

Aceiasi baza de impozitare a T.V.A. inscrisa in decontul de T.V.A. se preia si in Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri, cod 390. Doar asa se poate respecta concordanta dintre decontul de T.V.A. si declaratia recapitulativa cod 390, cerinta impusa la punctul 3.1 litera c din O.M.E.F. nr. 552/2008 ,,corelarea totalului sumelor aferente …..achizitiilor intracomunitare de bunuri din declaratia recapitulativa cu cele inscrise in randurile corespunzatoare din Decontul de TVA …,, .

In aceasta situatie cand baza de impozitare a T.V.A. cuprinde si accizele, in mod sigur vor exista neconcordante in cadrul Raportului VIES din baza de date A.N.A.F. prin care furnizorii intracomunitari vor declara livrari cu o valoare mai mica decat cea declarata de firma dvs. la achizitii intracomunitare. Acest fapt este cunoscut de catre toate organele de inspectie fiscala. Pentru a va usura situatia in cadrul unei inspectii fiscale, va recomand ca pe masura efectuarii operatiunilor, sa va creati o evidenta separata a achizitiilor de produse accizabile din care sa rezulte baza de impozitare a T.V.A. formata din pretul de achizitie si acciza datorata bugetului general consolidat. Diferentele din Raportul VIES vor fi aproximativ egale cu valoarea accizei calculate intr-o perioada fiscala. Doar justificand diferentele astfel constatate, nu veti fi suspectati de organele de inspectie fiscala ca ati declarat eronat operatiunile efectuate. De altfel, trebuie sa cunoasteti faptul ca neconcordantele din Raportul VIES nu reprezinta pentru fisc un motiv de stabilire a diferentelor suplimentare de plata a T.V.A. sau de respingere a sumelor solicitate la rambursare. Raportul VIES reprezinta doar o baza de date cu caracter orientativ care, pana in acest moment, nu poate reprezenta cu adevarat un instrument de lucru. Oricum, trebuie sa aveti in vedere faptul ca Raportul VIES nu trebuie confundat cu declaratia recapitulativa cod 390. Acest raport este un document de sinteza, emis prin programul informatic al A.N.A.F. pe baza raportarilor efectuate trimestrial de catre persoanele stabilite in state membre, inregistrate in scopuri de T.V.A. in diverse state membre. Aceste persoane sunt partenerii de afaceri ai firmelor din Romania si sunt identificati pe baza codurilor de inregistrare in scopuri de T.V.A. preluate din declaratia recapitulativa cod 390.

Exista totusi un risc in situatia in care solicitati la rambursare sumele T.V.A. rezultate din decontul 300. in vederea solutionarii cererii de rambursare a T.V.A. rezultata din livrari de bunuri scutite cu drept de deducere a T.V.A. sau din activitatea de investitii, indiferent de faptul ca rambursarea se face cu control anticipat sau cu control ulterior, echipa de inspectie fiscala incepe cu analiza Raportului VIES, document obtinut din programul informatic al organului fiscal de administrare a firmei respective. in acest raport, apar neconcordantele dintre operatiunile declarate de catre firmele stabilite in Romania si operatiunile declarate de catre firmele stabilite in alte state membre cu care acestea au relatii comerciale. In astfel de situatii, organul de inspectie fiscala este indreptatit sa solicite suspendarea controlului, pentru solicitarea unor informatii suplimentare de la autoritatile fiscale similare din alte state membre ale Uniunii Europene sau din state cu care Romania are incheiate conventii internationale pentru schimburi de informatii in scopuri fiscale. Suspendarea inspectiei fiscale are la baza prevederile Codului de procedura fiscala. Conditiile si modalitatile de suspendare se regasesc in O.M.F.P. nr. 708, din 7 septembrie 2006, publicat in M.Of. nr. 768, din 8 septembrie 2006, art. 2, lit. g. in situatia in care beneficiati de rambursare cu control anticipat, firma dvs. este aceea care suporta consecintele rezultate din suspendarea inspectiei fiscale partiale. Suspendarea inseamna de fapt amanarea rambursarii de T.V.A. pe o perioada de timp nedeterminata, conditionata de promptitudinea raspunsului dat de autoritatile fiscale din statele membre.

In concluzie, consider corecta solutia prezentata de catre D.G.F.P. Cluj Biroul de Metologie si Administrarea Veniturilor Statului. in eventualitatea unei inspectii fiscale, in mod sigur aceasta solutie va fi avuta in vedere de catre echipa de inspectie fiscala care va verifica T.V.A.


Tags: achizitie intracomunitaracafeaaccizetvaServiciul Metodologiecodul fiscalstudiu de caz


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

STUDIU DE CAZ: Contabilitate - Fiscalitate
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Articole conexe

Pentru cei care obtin venituri din activitati independente: Declararea contributiilor sociale

de Www.fiscalitatea.ro
In continuare, va prezentam care sunt conditiile care se aplica in 2012 in ceea ce priveste contributiile sociale obligatorii pentru persoanele care...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Informatii utile privind registrul-jurnal de incasari si plati

de Www.contabilul.ro
Va oferim astazi mai multe informatii esentiale in ce priveste gestionarea registrului-jurnal de incasari si plati, incepand prin a va reaminti ca...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Drepturile si obligatiile unui expert contabil intr-un caz penal

de Www.contabilul.ro
Expertul contabil numit sa efectueze o expertiza contabila intr-un caz penal are urmatoarele drepturi: - Sa ia cunostinta de materialul...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Atestarea experientei profesionale pentru un PFA

Pregatirea sau experienta profesionala se atesta, dupa caz, cu documente cum sunt: diploma, certificatul sau adeverinta, prin care se dovedeste...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Comentarii0 comentarii

+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania.
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania."