Rentrop ∧ Straton
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STUDIU DE CAZ: Contabiliate - Fiscalitate



Problema:

Societatea X are in patrimoniu un teren de 10000 mp pe care incepe sa construiasca o cladire tip. Depozit logistica cu ajutorul unui credit contractat de la o banca in val de 600000 euro (la care plateste dobanzi). La ridicarea in rosu a cladirii plus acoperis isi intabuleaza aceasta cladire"HALA" si o declara la administratia locala,cladire pe care o da in chirie asa cum este la societatea Y ,cu care semneaza un contract de inchiriere pe 10 ani,a intregii suprafete. Societatea Y , contracteaza si ea un credit in valoare de 1400000 euro, pentru amenajarile si dotarile ulterioare in care sa-si poata desfasura activitatea de logistica, pentru care era destinata cladirea. La terminarea lucrarilor de amenajare(inregistrate in imobilizari in curs=231 ct) societatea Y poate sa inregistreze aceasta valoare in ct cladire 212 ? Daca da ,atunci ea trebuie sa inregistreze si amortizare,si asta conform Codului Fiscal pe perioada contractului de 10 ani,da?.

Dilema mea este, cum trebuie sa procedeze societatea X cu aceasta valoare pe care a inregistrat-o Y, ca sa-si poata intregi valoarea imobilizarii, caci cladirea este gata? Deocamdata societatea X factureaza la Y chirie. Aceasta valoare poate fi considerata ca o chirie pe aceeasi perioada de 10 ani? Care pot fi inregistrarile contabile? si care este procedura? Multumindu-va pentru sprijinul acordat, ca si in alte ocazii, astept raspunsul Dstra..

607 spete fiscal-contabile solutionate iti explica acum cele mai importante 4 "capitole" din Codul Fiscal:

- Impozitul pe profit


- TVA
- Impozitul pe Salarii/Venituri
- Procedurile Fiscale

Solutie:

Amortizarea imobilizarilor corporale închiriate se calculeaza si se înregistreaza în contabilitate de catre entitatea care le are în proprietate, în speta de catre societatea X.

Cheltuielile efectuate in legatura cu imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere se evidentiaza in contabilitatea entitatii care le-a efectuat, in cazul dumneavoastra de catre societatea Y. Aceste cheltuieli se inregistreaza astfel:

  • fie la imobilizari corporale, atunci cand aceste cheltuieli au ca efect imbunatatirea parametrilor tehnici initiali ai imobilizarilor corporale si conduc la obtinerea de beneficii economice viitoare, suplimentare fata de cele estimate initial;
  • fie drept cheltuieli in perioada în care au fost efectuate atunci cand aceste cheltuieli au ca scop asigurarea utilizarii continue a imobilizarilor corporale.

Asadar, in contabilitate, investitiile efectuate la imobilizarile corporale inchiriate se inregistreaza în functie de beneficiile economice aferente, similar cheltuielilor efectuate in legatura cu imobilizarile corporale proprii.

Obtinerea de beneficii se poate realiza astfel:

  • fie direct prin cresterea veniturilor;
  • fie indirect prin reducerea cheltuielilor de întretinere si functionare.

Investitiile efectuate la imobilizarile corporale luate cu chirie se supun amortizarii, pe durata contractului de inchiriere. Aceste cheltuieli de modernizare sunt recuperate din punct de vedere fiscal, prin deducerea amortizarii lor, daca sunt utilizate în scopul realizarii de venituri impozabile.

Asadar, amortizarea cheltuielilor cu investitiile si modernizarile efectuate la mijloacele fixe închiriate este în sarcina agentului economic care a efectuat investitia.

La expirarea contractului de inchiriere, valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii. In functie de clauzele cuprinse în contractul de inchiriere, transferul poate reprezenta o vanzare de active sau o alta modalitate de cedare.

Din punct de vedere al impozitului pe cladiri, chiriasul nu datoreaza acest impozit pe perioada contractului de inchiriere.Impozitul pe cladire se datoreaza de catre persoanele juridice sau fizice care au in proprietate cladirea situata in Romania, cu exceptiile expres prevazute de lege.

Impozitul pe cladiri se datoreaza catre bugetul local al comunei, al orasului sau al municipiului in care este amplasata cladirea. In cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe cladiri se datoreaza catre bugetul local al sectorului in care este amplasata cladirea.

In cazul persoanelor juridice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii de inventar a cladirii. Cota de impozit se stabileste prin hotarare a consiliului local si poate fi cuprinsa intre 0,25% si 1,50% inclusiv.

Valoarea de inventar a cladirii este valoarea de intrare a cladirii in patrimoniu, inregistrata in contabilitatea proprietarului cladirii.

In cazul cladirii la care au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, de catre chirias, din punct de vedere fiscal, acesta are obligatia sa comunice proprietarului valoarea lucrarilor executate. Legiuitorul nu instituie un termen anume pentru îndeplinirea acestei obligatii, în schimb instituie un termen pentru proprietar, de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective, pentru depunerea unei noi declaratii fiscale. Aceasta presupune ca obligatia chiriasului de a comunica proprietarului valoarea lucrarilor executate sa fie îndeplinita în interiorul acestui termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective.

Ati efectuat o investitie, in regie proprie, la o cladire luata cu chirie pentru o perioada de 10 ani.

  • Inregistrarea cheltuielilor efectuate de chirias:
Materii prime = 700.000 lei
Salarii = 300.000 lei
Presta t ii facturate de ter t i = 400.000 lei

601 „Cheltuieli cu materiile prime” = 301 „Materii prime”                            700.000

641 „Cheltuieli cu salariile = 421 „Personal - salarii datorate”                     300.000
            personalului”
 
628 „Alte cheltuieli cu serviciile = 401 „Furnizori”                                      400.000
              executate de terti”
  • Inregistrarea receptiei lucrarilor de investitii la cladirea închiriata:
212 „Constructii” = 722 „Venituri din productia                                       1.400.000
                                 de imobilizari corporale”

Sau:

231 „Imobilizari corporale = 722 „Venituri din productia                          1.400.000
                              in curs de executie” de imobilizari corporale”
212 „Constructii” = 231 „Imobilizari corporale                                        1.400.000
                                    in curs de executie”
  • Inregistrarea amortizarii investitiilor efectuate la mijloacele fixe luate cu chirie pe perioada contractului de inchiriere:

Amortizarea liniara se calculeaza prin impartirea lui 100 la numarul anilor (pentru chirias 10) = 100/10 = 10%

1.400.000 x 10% = 140.000 lei/an
140.000 / 12 = 11.666,67 lei/luna.
6811 „Cheltuieli de exploatare = 2812 „Amortizarea constructiilor”              11.666,67
        ivind amortizarea imobilizarilor”
  • Inregistrarea scoaterii din evidenta a investitiei amortizate integral la expirarea contractului de inchiriere:

2812 „Amortizarea constructiilor” = 212 „Constructii”                                 1.400.000

In concluzie:

1. Amortizarea imobilizarilor corporale inchiriate se calculeaza si se inregistreaza in    contabilitate de catre proprietarul bunului.

2. Amortizarea cheltuielilor cu investitiile efectuate la mijloacele fixe inchiriate se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate de catre entitatea ce a efectuat investitia. Asadar:

  • in cazul in care investitia este efectuata de chirias, amortizarea este in sarcina chiriasului;
  • i n cazul in care investitia este efectuata de proprietar, amortizarea este in sarcina proprietarului.

3. Impozitul pe cladire se datoreaza de catre proprietarul imobilului. Singura obligatie a chiriasului din acest punct de vedere este, in cazul in care el efectueaza investitia, de a comunica proprietarului valoarea lucrarilor executate.


Tags: studiu de cazcreditcontract de inchirierecodul fiscalamortizareinregistrari contabileimobilizari corporalecheltuieli


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

STUDIU DE CAZ: Contabiliate - Fiscalitate
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Articole conexe

Pentru cei care obtin venituri din activitati independente: Declararea contributiilor sociale

de Www.fiscalitatea.ro
In continuare, va prezentam care sunt conditiile care se aplica in 2012 in ceea ce priveste contributiile sociale obligatorii pentru persoanele care...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Informatii utile privind registrul-jurnal de incasari si plati

de Www.contabilul.ro
Va oferim astazi mai multe informatii esentiale in ce priveste gestionarea registrului-jurnal de incasari si plati, incepand prin a va reaminti ca...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Drepturile si obligatiile unui expert contabil intr-un caz penal

de Www.contabilul.ro
Expertul contabil numit sa efectueze o expertiza contabila intr-un caz penal are urmatoarele drepturi: - Sa ia cunostinta de materialul...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Atestarea experientei profesionale pentru un PFA

Pregatirea sau experienta profesionala se atesta, dupa caz, cu documente cum sunt: diploma, certificatul sau adeverinta, prin care se dovedeste...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Comentarii0 comentarii

+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania.
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania."