Rentrop ∧ Straton
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STUDIU DE CAZ: Contabilitate - Fiscalitate



Problema:

Avem un SRL, cu regim derogatoriu aprobat pentru 3 ani , perioada 01.01.2006 -31.12.2008. Suntem proprietari de mijloace fixe , cladiri , cladiri cu afectatie speciala si constructii speciale. Am depus declaratia de impunere pentru anul 2008, la consiliul local pe a caror raza teritoriala se gasesc aceste bunuri. Pentru o cladire achizitionata in anul 2005 , mi-au stabilit impozit majorat de 10 %, la fel si pentru fanar si magazie pentru furaje. Pentru alee pavata, canal colector si siloz semiingropat mi-au stabilit impozit de 1.5% - pentru ca nu au fost reevaluate in ultimii 3 ani. Am facut contestatie, mi-a fost respinsa – acum suntem in litigiu.. Va rog sa-mi comunicati temeiul legal pentru impozitarea corecta a bunurilor amintite mai sus., avand in vedere si regimul derogatoriu al societatii.

Solutie:

Potrivit Ordinului Ministerului Finantelor publice nr. 864/2005 pentru aprobarea Procedurii privind regimul de declarare derogatoriu, in caz de inactivitate temporara, pentru perioade mai mari de 12 luni, dar nu mai mult de 3 ani consecutivi, precum si in cazul obligatiilor de declarare a unor venituri care, potrivit legii, sunt scutite la plata impozitului pe venit depunerea declaratiilor fiscale poate fi facuta conform unui regim de declarare derogatoriu.

607 spete fiscal-contabile solutionate iti explica acum cele mai importante 4 "capitole" din Codul Fiscal:

Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz

Ghid practic pentru valorificarea eficienta a informatiilor din balanta de verificare

>> Click AICI <<
 

- Impozitul pe profit
- TVA
- Impozitul pe Salarii/Venituri
- Procedurile Fiscale

Pentru a beneficia de regimul de declarare derogatoriu, contribuabilii trebuie sa
indeplineasca, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) sa nu figureze, la data aprobarii cererii, cu obligatii fiscale restante catre bugetul
general consolidat;
b) sa nu desfasoare niciun fel de activitate;
c) sa nu obtina venituri din exploatare, venituri financiare si/sau venituri exceptionale;
d) sa nu dispuna de personal angajat si sa nu plateasca venituri cu regim de retinere la
sursa a impozitului;
e) sa nu fie in curs de solutionare o cerere de rambursare sau de restituire a
impozitelor, taxelor si contributiilor;
f) sa nu fie in curs de derulare un control fiscal.

Asadar, acordarea regimului de declarare derogatoriu este o facilitate acordata de legiuitor si nu o obligatie a contribuabilului.
Regimul de declarare derogatoriu aprobat isi inceteaza valabilitatea:

  • la data aprobata pentru incetarea acestuia;
  • incepand cu luna in care nu mai este indeplinita oricare dintre conditiile prevazute
    mai sus.

In cazul incetarii regimului de declarare derogatoriu, platitorul este obligat sa reintre, din
oficiu, in regimul normal de declarare.

Sunt supuse regimului de declarare derogatoriu urmatoarele declaratii:

  • formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat";
  • formularul 300 "Decont de taxa pe valoarea adaugata";
  • formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit";
  • formularul 120 "Decont privind accizele";
  • formularul 130 "Decont privind impozitul la titeiul si la gazele naturale din productia interna".

Asadar, pe perioada aplicarii regimului de declarare derogatoriu nu aveti obligatia depunerii acestor declaratii. Bineinteles, pentru fractiunile de ani fiscali cuprinse in perioada de aplicare a regimului de declarare derogatoriu, aveti obligatia sa depuneti la termenele prevazute de lege urmatoarele declaratii:

  • formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit";
  • formularul 120 "Decont privind accizele";
  • formularul 130 "Decont privind impozitul la titeiul si la gazele naturale din productia
    interna".

Atentie! Pe perioada regimului de declarare derogatoriu toate celelalte proceduri de administrare fiscala referitoare la plata obligatiilor bugetare sunt aplicabile contribuabililor.

Potrivit art. 253 din Codul fiscal, in cazul persoanelor juridice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii de inventar a cladirii.

Prin valoarea de inventar a cladirii, in scopul determinarii impozitului pe cladiri, se intelege valoarea de intrare a cladirii in patrimoniu, inregistrata in contabilitatea proprietarului cladirii, si care, dupa caz, poate fi:
a) costul de achizitie, pentru cladirile dobandite cu titlu oneros;
b) costul de productie, pentru cladirile construite de persoana juridica;
c) valoarea actuala, estimata la inscrierea lor in activ, tinandu-se seama de valoarea
cladirilor cu caracteristici tehnice si economice similare sau apropiate, pentru cladirile
obtinute cu titlu gratuit;
d) valoarea de aport pentru cladirile intrate in patrimoniu in cazul asocierii/fuziunii,
determinata prin expertiza, potrivit legii;
e) valoarea rezultata in urma reevaluarii, pentru cladirile reevaluate in baza unei
dispozitii legale;

Valoarea de inventar a cladirii este valoarea de intrare a cladirii in patrimoniu, inregistrata in contabilitatea proprietarului, valoare care nu se diminueaza cu amortizarea calculata potrivit legii, cu exceptia cladirilor a caror valoare a fost recuperata integral pe calea amortizarii, pentru care legea prevede ca valoarea impozabila se reduce cu 15%.

La determinarea valorii de inventar a cladirii se are in vedere insumarea valorilor tuturor elementelor si instalatiilor functionale ale acesteia, cum sunt: terasele, scarile, ascensoarele, instalatiile de iluminat, instalatiile sanitare, instalatiile de incalzire, instalatiile de telecomunicatii prin fir si altele asemenea; aparatele individuale de climatizare nu fac parte din categoria elementelor si instalatiilor functionale ale cladirii.

Cota de impozit se stabileste prin hotarare a consiliului local si poate fi cuprinsa intre 0,25% si 1,50% inclusiv. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti. Asadar, aceste cote de impozit difera de la un consiliu local la altul.

In cazul unei cladiri a carei valoare a fost recuperata integral pe calea amortizarii, valoarea impozabila se reduce cu 15%. Asadar, in cazul acestor cladiri impozitul se calculeaza pe baza cotei stabilite intre 0,25% si 1,50% inclusiv, care se aplica la valoarea de inventar a cladirii inregistrata in contabilitatea persoanelor juridice, redusa cu 15%.

In cazul unei cladiri care a fost reevaluata, conform reglementarilor contabile, valoarea impozabila a cladiri este valoarea contabila rezultata in urma reevaluarii, inregistrata ca atare in contabilitatea proprietarului persoana juridica.

Atentie! in cazul unei cladiri care nu a fost reevaluata in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta, cota impozitului pe cladiri se stabileste de consiliul local/Consiliul General al Municipiului Bucuresti intre 5% si 10% si se aplica la valoarea de inventar a cladirii inregistrata in contabilitatea persoanelor juridice, pana la sfarsitul lunii in care s-a efectuat prima reevaluare. Fac exceptie cladirile care au fost complet amortizate, in cazul carora cota impozitului pe cladiri este cuprinsa intre 0,25% si 1,50%.

Impozitul pe cladiri se aplica pentru orice cladire detinuta de o persoana juridica aflata in functiune, in rezerva sau in conservare, chiar daca valoarea sa a fost recuperata integral pe calea amortizarii.

In concluzie:

  • in cazul contribuabililor care nu au efectuat nici o reevaluare a cladirilor in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei stabilite intre 5% si 10%, care se aplica la valoarea de inventar a cladirii inregistrata in contabilitatea persoanelor juridice, pana la sfarsitul lunii in care s-a efectuat prima reevaluare;

  • in cazul cladirii care a fost reevaluata conform prevederilor legale in vigoare, valoarea de inventar a cladirii este valoarea inregistrata in contabilitatea proprietarului. Dupa reevaluare, daca in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal prin procesul verbal incheiat in urma sedintei Consiliului de Administratie s-a aprobat
    noua valoare a cladirii ca urmare a efectuarii reevaluarii si aceasta a fost inregistrata in contabilitate, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei stabilite intre 0,25% si 1,50% inclusiv, asupra valorii de inventar a cladirii. Sunt considerate ca fiind reevaluate si cladirile la care s-au executat lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, cu aprobarea Consiliului de Administratie.

  • in cazul cladirilor dobandite in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta precum si pe parcursul acestuia, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei stabilite intre 0,25% si 1,50% inclusiv, asupra valorii de intrare in patrimoniu;

  • in cazul cladirii a carei valoare nu a fost recuperata integral pe calea amortizarii si la care s-au efectuat lucrari de modernizare, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei stabilite intre 0,25% si 1,50% inclusiv, incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care se inregistreaza in contabilitate reevaluarea in urma lucrarilor de modernizare;

  • pentru cladirea a carei valoare nu a fost recuperata integral pe calea amortizarii si la care s-au efectuat lucrari de modernizare, dar la care nu a fost efectuata reevaluarea in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei stabilite intre 5% si 10%, care se aplica asupra valorii rezultate din insumarea valorii de inventar a cladirii si a valorii lucrarilor de modernizare.

In concluzie, chiar daca dumneavoastra ati aplicat regimul de declarare derogatoriu, pentru a beneficia de reducerea de impozit este necesara efectuarea reevaluarii in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta. Asadar, aplicarea regimului derogatoriu nu influenteaza sub nicio forma modul de impozitare al cladirilor.

Pe de alta parte, in cazul cladirilor dobandite in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta precum si pe parcursul acestuia, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei stabilite intre 0,25% si 1,50% inclusiv, asupra valorii de intrare in patrimoniu. Pentru cladirile  dobandite in anul 2005, consiliul local nu ar fi trebuit sa va aplice impozit majorat deoarece anul de referinta fiind anul 2008, in raport cu acesta, anul 2005 este al treilea an anterior. Abia incepand cu anul 2009, pentru cladirile dobandite in anul 2005 si care nu au fost reevaluate in acest interval de timp se aplica cota de impozit majorata.


Tags: codul fiscalcontabilitatesrlimpozitlitigiujuridicedeclaratie de impunere fiscala srl


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

STUDIU DE CAZ: Contabilitate - Fiscalitate
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Articole conexe

Pentru cei care obtin venituri din activitati independente: Declararea contributiilor sociale

de Www.fiscalitatea.ro
In continuare, va prezentam care sunt conditiile care se aplica in 2012 in ceea ce priveste contributiile sociale obligatorii pentru persoanele care...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Informatii utile privind registrul-jurnal de incasari si plati

de Www.contabilul.ro
Va oferim astazi mai multe informatii esentiale in ce priveste gestionarea registrului-jurnal de incasari si plati, incepand prin a va reaminti ca...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Drepturile si obligatiile unui expert contabil intr-un caz penal

de Www.contabilul.ro
Expertul contabil numit sa efectueze o expertiza contabila intr-un caz penal are urmatoarele drepturi: - Sa ia cunostinta de materialul...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Atestarea experientei profesionale pentru un PFA

Pregatirea sau experienta profesionala se atesta, dupa caz, cu documente cum sunt: diploma, certificatul sau adeverinta, prin care se dovedeste...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

1ComentariiAdauga comentariul tau

1
elena 07-Iul-2009
Daca o cladire a fost reevaluata in aprilie 2009 9s-a avut in vedere preturile din 2008si a fost inregistrata in contabilitatea societatii respective cu 31.12.2008,declaratia respectiva s-a depus in iunie 2009 de la ce data se recalculeaza taxa pe cladire
+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania.
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania."