Rentrop ∧ Straton
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Bugetul principal al firmei



De obicei, la nivelul firmelor exista un buget principal, ale carei componente sunt:

- Bugetul vanzarilor,
- Bugetul costului bunurilor vandute:
- Bugetul productiei,
- Bugetul cumpararilor de materiale directe,
- Bugetul costurilor cu forta de munca directa,
- Bugetul cheltuielilor indirecte,
- Bugetul cheltuielilor de vanzare si administrative,
- Contul de profit si pierdere.

Pe baza acestora, procesul de bugetare se compune din urmatoarele etape:
1. estimarea vanzarilor,
2. informatiile de vanzari sunt apoi folosite pentru previzionarea productiei si a cheltuielilor de vanzari si administrative,
3. bugetul de productie este utilizat pentru a pregati bugetele cumpararilor materialelor directe, costurilor directe cu forta de munca si ale cheltuielilor generale ale firmei,
4. aceste trei bugete sunt utilizate pentru a realiza bugetul bugetul costurilor bunurilor vandute,
5. odata ce aceste bugete si bugetul cheltuielilor de vanzare si administrative au fost realizate, poate fi realizat bugetul cheltuielilor de capital si contul de profit si pierde previzionat.

Odata ce ati determinat volumul vanzarilor pe care doriti sa-l obtineti in perioada de bugetare, puteti calcula veniturile previzionate din vanzari prin inmultirea cantitatii vandute previzionate cu pretul unitar previzionat.

Pentru control, managerii pot compara vanzarile efectiv realizate cu vanzarile bugetate pe produs, regiune sau reprezentant de vanzari. Managementul poate astfel analiza diferentele semnificative si lua toate masurile necesare corective.

Bugetul productiei

Productia trebuie coordonata cu bugetul vanzarilor pentru a va asigura ca vanzarile previzionate vor fi acoperite din productia periaodei de plan. Numarul de bucati care trebuie produse pentru a satisface vanzarile bugetate si stocul final pentru fiecare produs este stabilit prin intermediul bugetului productiei. Volumul bugetat al productiei se determina astfel:

Numarul de bucati previzionat a se vinde
+ Numarul de bucati din stocul final
- Numarul de bucati aflate in stocul initial
= Numarul total de bucati de produs

Bugetul cumpararilor de materiale directe

Bugetul productiei este punctul de plecare pentru determinarea cantitatilor previzionate de materiale directe de cumparat. Prin inmultirea acestor cantitati cu pretul de cumparare unitar previzionat puteti calcula costul total al materialelor directe pe care urmeaza sa le cumparati.

Materialele directe necesare productiei
+ Numarul de bucati de materiale directe din stocul final
- Numarul de bucati de materiale directe aflate in stocul initial
= Numarul total de bucati de materiale directe de produs

Bugetul cumpararilor de materiale directe ajuta managementul sa mentina nivelul stocurilor la un nivel rezonabil. In acest scop, cadenta cumpararilor de materiale directe trebuie coordonata cu departamentele de cumparari si productie.

Bugetul cheltuielilor cu forta de munca directa

Bugetul productiei este punctul de plecare si pentru realizarea bugetului cheltuielilor cu forta de munca directa.

Bugetul cheltuielilor administrative

Bugetul cheltuielilor administrative/indirecte include de obicei costul total estimat pentru fiecare element de cost administrative.

In functie de complexitatea activitatii, puteti pregati bugete ale cheltuielilor administartive pe departamente, separandu-le in costuri fixe si variabile. Asemenea tabele permit managerilor sa-si focalizeze atentia asupra acelor costuri pentru care ei sunt responsabili si pentru a-si evalua performantele.

Bugetul costului bunurilor vandute

Bugetul cumpararilor de materiale directe, bugetul cheltuielilor cu forta de munca directa si bugetul cheltuielilor administrative sunt punctul de plecare pentru realizarea bugetului costului bunurilor vandute. Pentru intocmirea sa, mai sunt necesare si informatii referitoare la valoarea stocurilor initiale si finale.

Bugetul cheltuielilor de vanzare si administrative

Bugetul vanzarilor este adesea utilizat ca punct de plecare pentru estimarea cheltuielilor de vanzare si administrative. De exemplu, o crestere previzionata a vanzarilor va presupune cu siguranta o crestere previzionata a cheltuielilor de publicitate.

Adesea se impune intocmirea unor situatii detaliate ajutatoare pentru articolele de buget importante din bugetul cheltuielilor de vanzare si administrative. De exemplu, o situatie a a cheltuielilor de publicitate a departamentului de Marketing va include suporturile media care vor fi folosite (ziare, direct mail, TV), cantitati (cm patrati de coloane de ziar, numarul de aparitii sau bucati, minute) si costul unitar. Controlul efectiv rezulta din desemnarea responsabilitatii pentru indeplinirea prevederilor de catre managerii de departamente.

Contul de profit si pierdere previzionat

Pentru previzionarea contului de profit si pierdere aveti nevoie de informatiile furnizate de:
- bugetul vanzarilor,
- bugetul costului bunurilor vandute,
- bugetul cheltuielilor de vanzare si administrative,
- date despre celelalte tipuri de venituri ale firmei dvs, alte tipuri de cheltuieli si impozitul pe venit.

Contul de profit si pierdere previzionat sumarizeaza previziunile tuturor fazelor operationale ale firmei. Aceasta permite managementului sa analizeze efectele bugetelor individuale asupra profitului anual. Daca profitul net este prea scazut, managementul poate analiza si revizui planurile operationale in incercarea de a imbunatati profitul.

Tags: bugetbugetul vanzarilorbugetul productieibugetul cheltuielilor indirectebugetul cheltuielilor de vanzarecontul de profit si pierdere


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Bugetul principal al firmei
Rating:
Nota: 4.88 din 4 voturi

Articole conexe

Vrei sa cunosti arta de a face economii? Iata cateva sfaturi bune

de Adela Simonescu
Multi oameni cred ca nu isi permit sa puna bani deoparte. In fapt nu isi permit sa nu puna bani deoparte. Sunt si oameni care cred ca mai au timp,...
Management si afaceri
Citeste mai departe

Educatie financiara de top: 15 sfaturi esentiale in 2016

de Adela Simonescu
Cateva sfaturi care sa va ajute sa construiti un 2016 cat mai prosper: 1. Cunoaste-ti valoarea. Evalueaza-ti competentele si contributia la bunul...
Management si afaceri
Citeste mai departe

Secretul afacerilor de succes. 10 sfaturi esentiale

de Maria Nicutar
Care sunt regulile de care vom tine cont pentru a cladi o afacere de succes?   1. Fa ceea ce iti place pentru ca altfel este complet pierdut....
Management si afaceri
Citeste mai departe

Educatie financiara de top. Gandurile care ne fac sa economisim mai multi bani

de Maria Nicutar
Avem mai multe haine decat ne trebuie. Nu apucam sa le purtam pe toate si deja ne dorim altele. Avem mai multe carti decat ne trebuie. Nu le-am citit...
Management si afaceri
Citeste mai departe

Comentarii0 comentarii

+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania.
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania."