Rentrop ∧ Straton
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Managementul lichiditatilor in vremuri de criza



 • Monitorizarea atenta a ciclului operational

Accesul dificil la finantare se poate traduce in cuvinte mai simple astfel: in caz de urgenta banii de la banci nu mai sunt la fel de disponibili. Cea mai buna solutie intr-o astfel de situatie (care oricum nu depinde neaparat de activitatea firmei noastre) este sa nu ajungem in situatii de urgenta.

Monitorizarea mai riguroasa si mai frecventa a ciclului operational inseamna:

Eliminarea “tensiunilor” de pe ciclul operational: armonizarea duratei de plata a datoriilor la furnizori cu cea de incasare de la clienti.

Renuntarea la unele produse si redirectionarea resurselor financiare din activitati care prin natura lor fie imobilizeaza volume mari de numerar, fie sunt imprevizibile din acest punct de vedere, catre activitati care reduc riscul penuriei de cash.

Castigati, timp si bani!

O echipa de experti din fiecare domeniu, au creat special o colectie de 5 CD-uri cu modele de acte comerciale, pentru fiecare departament din firma dvs.!

Managementul Resurselor Umane
Contabilitate si Financiar
Managementul afacerii
Vanzari, Marketing
Achizitii si Logistica

Ajustarea/cresterea marjelor cu riscul penuriei de numerar: “franarea” unor activitati care se dovedesc a fi prea riscante din punctul de vedere al numerarului se poate face si prin cresterea preturilor respectivelor produse/servicii. Deosebirea in aceasta situatie este ca produsul/serviciul va fi in continuare disponibil, dar il vom produce doar in masura in care clientul este dispus sa plateasca un pret mai mare.

Apelarea la finantari din partea asociatilor: asociatii raman in continuare o sursa de finantare foarte buna pentru firme, chiar si numai prin neridicarea dividendelor, atunci cand alte surse sunt greu de gasit. O astfel de masura determina si scaderea gradului de indatorare a firmei, lucru care o face (cel putin la nivel teoretic) mai putin vulnerabila la fluctuatiile costurilor de finantare.

Hedging: termenul poate parea complicat la prima vedere, insa mecanismul este destul de simplu. in situatia in care avem obligatii de plata in valuta, ne putem proteja de efectele negative ale fluctuatiilor cursului valutar prin a ne asigura si venituri “legate” de aceeasi valuta. In acest fel ramanem imuni la fluctuatii.

Ajustarea capitalului de lucru la noul volum al vanzarilor

O alta capcana in care managerii ar putea sa cada este ignorarea realitatii din cifra de afaceri: vanzari mai mici in perioada care urmeaza nu inseamna neaparat o reducere a competitivitatii firmei noastre, ci o modificare in volumul intregii piete. Daca produsul nostru este in continuare la fel de atractiv in comparatie cu concurenta, tot ce avem de facut este sa ajustam nivelul activitatii la cererea mai redusa.

Stocurile, creantele si datoriile la furnizori trebuie sa aiba legatura directa cu volumul cifrei de afaceri. Daca vanzarile sunt in scadere cu un anumit procent, atunci si elementele capitalului de lucru trebuie sa se reduca proportional.

• Chiar daca furnizorii nostri ne vor oferi discounturi pentru a ne aproviziona la acelasi ritm, surplusul de stoc imobilizeaza cash. Faptul ca nu stim cat dureaza pana la relansarea vanzarilor inseamna ca banii imobilizati in aceste stocuri mai “ieftine” s-ar putea sa nu mai fie recuperabili in timp util.

• Chiar daca suntem tentati sa oferim perioade mai mari de plata a creantelor pentru a incuraja cumpararea produselor noastre in aceleasi ritmuri, sa nu uitam ca si creantele imobilizeaza numerar. In perioada care urmeaza poate fi mai intelept sa sacrificam volumele de vanzari in favoarea fluentei fluxului de numerar.

Reconsiderarea proiectelor de investitii

Desi cuvantul criza aduce mai degraba a “panica”, noi credem ca in mintea intreprinzatorilor ar trebui sa sune mai degraba a “prudenta”. De aceea, sfatul nostru nu este sa abandonati proiectele de investitii, ci mai degraba sa le reganditi astfel incat:

Sa nu absoarba numerar peste valorile pe care firma le poate genera. Iar prudenta inseamna ca situatia din prezent trebuie ajustata pentru a reflecta un scenariu cel putin cu 30% mai pesimist in perioada urmatoare.

• Sa fie capabile la randul lor sa genereze cash intr-o perioada cat mai scurta de la punerea in functiune, eventual (dar nu neaparat) in detrimentul unei marje de profit mai mari.

Sa creasca flexibilitatea firmei din punctul de vedere al activitatilor/produselor oferite deoarece in perioada de relansare a vanzarilor resursele financiare vor deveni din nou accesibile, iar intrebarea care se va pune in acel moment va fi: care este produsul cel mai avantajos pentru a fi lansat? (atat din punctul de vedere al cererii de pe piata cat si din perspectiva nevoilor de numerar).

In concluzie la cele de mai sus, din punct de vedere financiar navigarea prin apele agitate ale perioadei viitoare se poate face cu succes in special daca avem in minte lichiditatea. Fiecare decizie de business are efecte financiare si de aceea credem ca este bine sa avem calculele bine facute si sa directionam resursele firmei spre acele activitati care pot mentine lichiditatea si pot propulsa compania dincolo de pericolele pe care mediul macroeconomic le va aduce.


Tags: managementmanagementul lichiditatilorcriza financiarafinanciarafaceri


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Managementul lichiditatilor in vremuri de criza
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Articole conexe

Vrei sa cunosti arta de a face economii? Iata cateva sfaturi bune

de Adela Simonescu
Multi oameni cred ca nu isi permit sa puna bani deoparte. In fapt nu isi permit sa nu puna bani deoparte. Sunt si oameni care cred ca mai au timp,...
Management si afaceri
Citeste mai departe

Educatie financiara de top: 15 sfaturi esentiale in 2016

de Adela Simonescu
Cateva sfaturi care sa va ajute sa construiti un 2016 cat mai prosper: 1. Cunoaste-ti valoarea. Evalueaza-ti competentele si contributia la bunul...
Management si afaceri
Citeste mai departe

Secretul afacerilor de succes. 10 sfaturi esentiale

de Maria Nicutar
Care sunt regulile de care vom tine cont pentru a cladi o afacere de succes?   1. Fa ceea ce iti place pentru ca altfel este complet pierdut....
Management si afaceri
Citeste mai departe

Educatie financiara de top. Gandurile care ne fac sa economisim mai multi bani

de Maria Nicutar
Avem mai multe haine decat ne trebuie. Nu apucam sa le purtam pe toate si deja ne dorim altele. Avem mai multe carti decat ne trebuie. Nu le-am citit...
Management si afaceri
Citeste mai departe

Comentarii0 comentarii

+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania.
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania."