Rentrop ∧ Straton
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Informatii despre venituri din activitati independente, impozit pe venit si contributii sociale



Vom prezenta cazul unei persoane fizice in Romania care, dupa sederea a 183 de zile in Romania si dupa indeplinirea celorlalte conditii impuse de lege, a devenit persoana fizica rezidenta in Romania. Vom vedea astfel ce contributii si impozite trebuie sa plateasca catre stat
ca persoana fizica neautorizata pentru urmatoarele servicii ocazionale:
- pentru un contract de prestari servicii de consultanta cu o persoana fizica rezidenta romana,
- pentru un contract prestari servicii de consultanta incheiat cu o persoana fizica nerezidenta
-pentru un contract prestari servicii de consultanta cu o persoana juridica romana.
 
Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz

Ghid practic pentru valorificarea eficienta a informatiilor din balanta de verificare

>> Click AICI <<
 
In cazul in care aceasta persoana fizica devenita rezidenta in Romania se declara persoana fizica autorizata, vom stabili ce contributii si impozite trebuie sa plateasca si cine retine si vireaza aceste contributii si impozite daca se incheie contracte de prestari servicii cu o persoana fizica romana, cu o persoana fizica nerezidenta, cu o persoana juridica rezidenta sau cu o persoana juridica nerezidenta.
 
Solutia consultantului:
 
Veniturile din prestarea de servicii de management sau de consultanta din orice domeniu de catre nerezidenti, sunt impozabile in Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, daca aceste venituri sunt obtinute de la un rezident sau daca veniturile respective sunt cheltuieli ale unui sediu permanent in Romania.
 
In conformitate cu art. 115 alin. (1) lit. i) si pct. 3 din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol, veniturile obtinute din Romania din prestari de servicii de management sau de consultanta in orice domeniu, care nu sunt efectuate in Romania, sau veniturile care sunt cheltuieli atribuibile unui sediu permanent din Romania al unui nerezident sunt impozabile potrivit Titlului V din Codul fiscal atunci cand nu sunt incheiate conventii de evitare a dublei impuneri intre Romania si statul de rezidenta al beneficiarului de venit sau cand beneficiarul de venit nu prezinta documentul care atesta rezidenta sa fiscala. In acest context vor fi aplicabile prevederile art. 116 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal, impozitul determinandu-se prin retinere la sursa in cota de 16%.
 
Potrivit art. 115 alin. (1) lit. l) din Codul fiscal, venituri din profesii independente desfasurate in Romania - doctor, avocat, inginer, dentist, arhitect, auditor si alte profesii similare -, in cazul cand sunt obtinute in alte conditii decat prin intermediul unui sediu permanent sau intr-o perioada sau in mai multe perioade care nu depasesc in total 183 de zile pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic vizat, sunt considerate tot venituri impozabile obtinute de nerezidenti din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, fiind supuse tot regulilor de impunere stabilite de Titlul V din Codul fiscal.
 
Daca activitatea independenta se desfasoara prin intermediul unui sediu permanent in Romania, persoanele fizice nerezidente, sunt impozitate, la venitul net anual impozabil din activitatea independena, ce este atribuibil sediului permanent. Impunerea veniturilor se va realiza in aceasta situatie conform Titlului III din Codul fiscal, daca veniturile sunt atribuibile  unui sediu permanent in Romania, definit conform art. 8 din Codul fiscal.
 
In definirea notiunii de sediu permanent, Normele metodologice de aplicare a art. 8 din Codul fiscal precizeaza ca este suficient ca un nerezident sa aiba la dispozitia sa un spatiu utilizat pentru activitati economice pentru ca acesta sa constituie un loc de activitate, nefiind necesar nici un drept legal de utilizare a respectivului spatiu. Veniturile supuse impunerii se determina pe fiecare sursa, potrivit regulilor specifice fiecarei categorii de venit, contribuabilii persoane fizice nerezidente, care realizeaza venituri din Romania, avand obligatia sa declare si sa plateasca impozitul corespunzator fiecarei surse de venit, direct sau printr-un imputernicit, conform prevederilor Codului de procedura fiscala.
 
Astfel, persoanelor fizice nerezidente, care desfasoara o activitate independenta, prin intermediul unui sediu permanent in Romania, li se vor aplica prevederile art. 48 din Codul fiscal cu privire la determinarea venitului net din activitati independente, persoana fizica avand obligatia sa se inregistreze din punct de vedere fiscal pentru activitatea independenta pe care o desfasoara.
 
Venitul net dintr-o activitate independenta ce este atribuibil unui sediu permanent se determina conform art. 48, in urmatoarele conditii:
a) in veniturile impozabile se includ numai veniturile ce sunt atribuibile sediului permanent;
b) in cheltuielile deductibile se includ numai cheltuielile aferente realizarii acestor venituri.
 
In raport cu procedura de autorizare conform OUG 44/28, precizam ca orice persoana fizica, cetatean roman sau cetatean al unui alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spatiului Economic European, poate desfasura activitati economice pe teritoriul Romaniei, pentru activitatile prevazute de Codul CAEN, altele decat profesiile liberale, precum si activitatile economice a caror desfasurare este organizata si reglementata prin legi speciale.
 
In raport cu obligatiile privind contributiile sociale, art. 296 indice 21 alin (1) din Codul fiscal stabileste faptul ca persoanele care desfasoara in mod reglementat activitati independente in Romania avand statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice sau care realizeaza venituri din profesii libere au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte.
 
Contributiile datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati independente sunt in aceasta situatie si sub rezerva celorlalte prevederi ale Capitolului II din Titlul IX indice 2 din Codul fiscal, contributia de asigurari sociale datorata in cota integrala si contributia de asigurari sociale de sanatate datorata in cota individuala.
 
Respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania presupune aplicarea acordurilor bilaterale sau regulamentelor UE in materie de securitate sociala. Astfel, in raport cu persoanele fizice din state membre ale UE, potrivit Regulamentului CE nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, aplicabil in UE, regula generala prevede ca persoana care desfasoara o activitate independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv.
 
Persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta intr-un stat membru si care se deplaseaza in alt stat membru pentru a desfasura o activitate similara continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazecisi patru de luni.
 
Persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta in doua sau mai multe state membre se supune:
- legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care exercita o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv, sau
- legislatiei statului membru in care este situat centrul de interes al activitatilor sale, in cazul in care nu isi are resedinta intr-unul din statele membre in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale.
 
Persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta in state membre diferite se supune legislatiei statului membru de resedinta sau legislatiei statului membru in care este situat centrul de interes al activitatilor sale, dupa caz, conform celor de mai sus.
Certificarea legislatiei aplicabile se face cu documentul portabil A1 si in cazul lucratorilor independenti. Astfel, in functie de fiecare situatie particulara, vor fi aplicabile, dupa caz, prevederile de mai sus.
 
Daca persoana nu prezinta un asemenea document portabil care sa ateste ca legislatia aplicabila este cea a statului de resedinta, consideram vor fi aplicabile prevederile Capitolului II al Titlului IX indice 2 din Codul fiscal.

Tags: nerezidentiimpozit pe venitcontributii socialecodul fiscal


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Informatii despre venituri din activitati independente, impozit pe venit si contributii sociale
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Articole conexe

Suspendarea CIM din initiativa salariatului si din initiativa angajatorului

de Adela Simonescu
Specialistii in legislatia muncii amintesc in materialul dat publicitatii care sunt cele 6 situatii in care un contract individual de munca se poate...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Scutirea timp de trei ani de la plata impozitului pe salariu pentru tinerii pana in 25 de ani

de Blogul Specialistului
Consiliul Legislativ a aprobat proiectul de lege care prevede scutirea timp de trei ani de la plata impozitului pe salariu in cazul tinerilor cu...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Situatiile financiare pentru 2015 se depun pana la 30 mai 2016

de Blogul Specialistului
Asa cum bine stim,  OMFP 123 din 4 februarie 2016 (OMFP 123/2016) reglementeaza cele mai importante aspecte referitoare la  intocmirea si...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Situatiile financiare care se intocmesc pentru 2015

de Blogul Specialistului
Care sunt situatiile financiare ce trebuie intocmite pentru anul 2015 si ce aspecte trebuie sa retinem la intocmirea acestora? De la bun inceput...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Comentarii0 comentarii

+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania.
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania."