BlogulSpecialistului → Contabilitate si fiscalitate → Caz practic: Achizitia intracomunitara in cazul mostrelor
Intrebare:
Se considera achizitie intracomunitara, mostrele primite de la un furnizor din CE pe baza de proforma? Care este regimul unor bunuri primite de la un furnizor din CE pt.a fi expuse la o expozitie si care se vor intoarce la furnizor? dar daca mostrele vin pe baza de factura
Raspuns:
Primirea mostrelor nu se incadreaza la achizitii intracomunitare, dovada fiind factura proforma emisa de partenerul extern. Mostrele sunt trimise in completarea unei oferte ceea ce inseamna ca nu a avut loc o tranzactie economica.
Chiar si pentru o firma din Romania care expediaza mostre potentialilor sai parteneri de afaceri, indiferent de locul in care sunt stabiliti, operatiunea nu reprezinta o livrare de bunuri (vezi articolul 128, alineatul 8, litera e).
Aceste operatiuni sunt considerate pentru partenerul extern nontransferuri pentru care trebuie sa emita autofacturi daca legislatia din statul sau ii impune acest lucru. Pentru firma din Romania, bunurile trebuie receptionate si inregistrate in conturi in afara bilantului deoarece nu este proprietar al acestora, similar operatiunii de primire in custodie. Contul este 8033 “Valori materiale primite in pastrare sau custodie” conform O.M.F.P. nr. 1752/2005
Daca mostrele vin insotite de factura, inseamna ca acestea au valoare si trebuie considerate operatiuni de achizitii intracomunitare pentru care se aplica taxarea inversa.
(Serviciul de consultanta oferit de Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili)