Rentrop ∧ Straton
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Calculul impozitului pe profit



Societatea comerciala S.C. Beta S.R.L. este o societate privata care la 31.12.2007 indeplinea toate conditiile prevazute de Codul fiscal pentru a putea fi incadrata in categoria microintreprinderilor in cursul anului 2008.



La 31.03.2008 balanta simplificata a S.C. Beta S.R.L. se prezenta astfel:

Simbol cont

Denumire

Total Sume

Sold Final

121

Profit sau pierdere

50.600

200.000

 

149.400

6022

Cheltuieli privind combustibilul

6000

6000

 

 

6024

Cheltuieli privind piesele de schimb

3000

3000

 

 

603

Cheltuieli privind materialele de natura obiectelor de inventar

2.500

2.500

 

 

605

Cheltuieli privind energia si apa

2.000

2.000

 

 

6041

Cheltuieli cu salariile personalului

20.000

20.000

 

 

6451

Contributia unitatii la asigurarile sociale

3.900

3.900

 

 

6452

Contributia unitatii pentru ajutorul de somaj

200

200

 

 

6453

Contributia angajatorului pentru asigurarile sociale de sanatate

1.100

1.100

 

 

6458

Alte cheltuieli privind asigurarile si protectia sociala

600

600

 

 

6581

Despagubiri, amenzi si penalitati

1.000

1.000

 

 

6582

Donatii si subventii acordate

5.300

5.300

 

 

698

Cheltuieli cu impozitul pe venit

5.000

5.000

 

 

Total clasa 6

 

50.600

50.600

 

 

704

Venituri din lucrari executate si servicii prestate

150.000

150.000

 

 

708

Venituri din activitati diverse din care:

50.000

50.000

 

 

708.1

Venituri din consultanta si management

50.000

50.000

 

 

Total clasa 7

 

200.000

200.000

 

 

In trimestrul II al anului 2008, societatea inregistreaza in contabilitate urmatoarele:

- venituri din consultanta : 50.000 lei
- venituri din prestari servicii: 180.000 lei
- cheltuieli privind combustibilul: 5.500 lei
- cheltuieli privind energia si apa: 4.000 lei
- cheltuieli cu salariile personalului: 30.000 lei
- contributia unitatii la asigurarile sociale: 5.850 lei
- contributia unitatii pentru ajutorul de somaj: 300 lei
- contributia angajatorului pentru asigurarile sociale de sanatate: 1.650 lei
- alte cheltuieli privind asigurarile si protectia sociala: 600 lei.

Dupa efectuarea inregistrarilor contabile, conturile de venituri si cheltuieli regasite in balanta de verificare simplificata la 30.06.2008 se prezinta astfel:

Simbol cont

Denumire

Total Sume

Sold Final

121

Profit sau pierdere

98.500

430.000

 

331.500

6022

Cheltuieli privind combustibilul

11.500

11.500

 

 

6024

Cheltuieli privind piesele de schimb

3.000

3.000

 

 

603

Cheltuieli privind materialele de natura obiectelor de inventar

2.500

2.500

 

 

605

Cheltuieli privind energia si apa

6.000

6.000

 

 

6041

Cheltuieli cu salariile personalului

50.000

50.000

 

 

6451

Contributia unitatii la asigurarile sociale

9.750

9.750

 

 

6452

Contributia unitatii pentru ajutorul de somaj

500

500

 

 

6453

Contributia angajatorului pentru asigurarile sociale de sanatate

2.750

2.750

 

 

6458

Alte cheltuieli privind asigurarile si protectia sociala

1.200

1.200

 

 

6581

Despagubiri, amenzi si penalitati

1.000

1.000

 

 

6582

Donatii si subventii acordate

5.300

5.300

 

 

698

Cheltuieli cu impozitul pe venit

5.000

5.000

 

 

Total clasa 6

 

98.500

98.500

 

 

704

Venituri din lucrari executate si servicii prestate

330.000

330.000

 

 

708

Venituri din activitati diverse din care:

100.000

100.000

 

 

708.1

Venituri din consultanta si management

100.000

100.000

 

 

Total clasa 7

 

430.000

430.000

 

 

Dupa obtinerea balantei de verificare, in vederea stabilirii regimului de impozitare la 30.06.2008, societea va verifica daca mai sunt indeplinite conditiile referioare la:

  • proportia veniturilor din consultanta si management in total venituri (trebuie sa fie < 50%);
  • nivelul veniturilor (trebuie sa fie mai mic decat echivalentul in lei a 100.000 euro).

Astfel:

  • Se stabileste ponderea veniturilor din consultanta si management in total venituri: (100.000/430.000) x 100 = 23,26%. Se observa ca aceasta conditie este indeplinita.
  • Se determina echivalentul in lei a 100.000 euro.

Curs valutar la 30.06.2008: 1 euro = 3,6475 lei

100.000 euro = 364.750 lei

Se observa ca totalul veniturilor de 430.000 lei depasesc suma de 100.000 euro.

In aceasta situatie, incepand cu trimestrul II al anului 2008 societatea va aplica prevederile Codului fiscal conform carora va calcula imopozit pe profit.
Impozitul pe profit de plata se va stabili luand in calcul veniturile realizate si cheltuielile efectuate de la inceputul anului fiscal si tinand cont si de impozitul pe veniturile microintreprinderilor achitat penru trimestrul I.

Inaintea calcularii efective a impozitului pe profit vom face o analiza a tuturor cheltuielilor din punctul de vedere a naturii acestora pentru a se stabili daca sunt necesare operatii suplimentare.

Se constata ca in contul 6458 „Alte cheltuieli privind asigurarile si protectia sociala” au fost inregistrate ajutoare pentru nastere acordate salariatelor societatii. Aceasta cheltuiala se incadreaza din punct de vedere fiscal la cheltuielile sociale deductibile in limita unei cote de pana la 2%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului.

Recalcularea deductibilitatii cheltuielilor sociale

Cheltuielile cu salariile personalului: 50.000 lei
Cheltuieli sociale deductibile 2% x 50.000 = 1.000 lei
Rezulta cheltuieli sociale nedeductibile: 200 lei (1.200 – 1.000)

Venituri totale

430.000

Cheltuieli totale

98.500

Profit brut

331.500

Cheltuieli nedeductibile

Cheltuieli cu impozitul pe venit

5.000

Cheltuieli sociale nedeductibile

200

Despagubiri, amenzi si penalitati

1.000

Donatii si subventii acordate

5.300

Total cheltuieli nedeductibile

11.500

Profit impozabil

343.000

Impozit pe profit (16%)

54.880

La stabilirea impozitului pe profit datorat se va tine seama si de donatiile efectuate de societate. In contul 6852 „Donatii si subventii acordate”, societatea a inregistrat o sponsorizare efectuata in baza unui contract incheiat cu o fundatie.

Cheltuielile cu sponsorizarea efectuate in baza Legii nr. 32/1994 sunt nedeductibile la calculul impozitului pe profit, conform art. 21, alin. (4), lit. p din Codul fiscal, insa se scad din impozitul pe profit datorat, daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

  • sunt in limita a 30/oo din cifra de afaceri;
  • nu reprezinta mai mult de 20% din impozitul pe profit datorat.

30/oo din cifra de afaceri

1.290 (30/oo x 430.000)

20% din impozitul pe profit datorat

10.806 (20% x 54.032)

Din impozitul pe profit datorat la 30.06.2008 se va scadea suma de 1.290 lei rezultand un impozit pe profit de inregistrat de 53.590 lei.

Inregistrarea impozitului pe profit:

691
„Cheltuieli cu impozitul pe profit”

=

441
„Impozitul pe profit/venit”

53.590

La plata impozitului se va tine seama de suma achitata ca impozit pe venit aferent trimestrului I si, de asemenea, se va storna si inregistrarea aferenta impozitului pe venit, deoarece s-a inregistrat pe contul 691, impozitul pe profit calculat cumulat de la inceputul anului fiscal.

698
„Cheltuieli cu impozitul pe venit”

=

441
„Impozitul pe profit/venit”

– 5000

Astfel societatea va avea de achitat la bugetul de stat, pana la data de 25.07.2008, suma de 48.590 lei, reprezentand impozit pe profit.

Consilierul Contabilitate
te tine la curent cu toate modificarile aparute in legislatie!

 

 


Tags: contabilitatelegea contabilitatiicontaMonitorul OficialTVAlegislatie contabilacodul fiscaltaxare inversaconsultant fiscaltaxe si impozitecalculul impozitului pe profit


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Calculul impozitului pe profit
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Articole conexe

Casa de marcat electronica fiscala. Conditii care obliga la emiterea bonului fiscal

Analizam, prin cele ce urmeaza, cazul unei societati X care detine un magazin prin care efectueaza comert cu echipamente hardware atat cu...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Cadouri eficiente fiscal pentru companii

Deoarece 8 martie bate la usa, companiile se pot orienta anul acesta catre o serie de cadouri eficiente fiscal. Mai exact, astfel de cadouri...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Retineri din salariu. Rate. Cotizatii (video)

de Www.consiliertv.ro
O institutie publica poate face retineri din salariu pentru CAR si cotizatia la Colegiul Medicilor? Legea Educatiei a fost modificata si conform...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Inregistrare diferente de pret (video)

de Www.consiliertv.ro
Un furnizor de materii prime ne-a trimis o factura cu diferente de pret in decembrie 2011. Diferentele au fost calculate conform clauzelor...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

1ComentariiAdauga comentariul tau

1
ANDREEA 11-Aug-2010
de ajutor articolul...multumesc
+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
TOP 7 MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile in 2023. Studii de caz
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

"TOP 7 MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile in 2023. Studii de caz"