Rentrop ∧ Straton
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inventarierea: modificarile aparuta in urma Ordinului 2.861



Ministerul Finantelor Publice a elaborat Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin Ordinul nr. 2.861/9 octombrie 2009 si publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 704/20 octombrie 2009. La data intrarii in vigoare a acestui ordin, respectiv 15 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, s-a abrogat Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.753/2004 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de activ si de pasiv, cu modificarile ulterioare.

Principalele prevederi ale actului normativ

1) Cine trebuie sa efectueze inventarierea?

- Prevederile acestui ordin se aplica de catre persoanele juridice prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, denumite in continuare entitati.
Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz

Ghid practic pentru valorificarea eficienta a informatiilor din balanta de verificare

>> Click AICI <<
 


-  Persoanele care obtin venituri din activitati independente si sunt obligate potrivit legii, sa organizeze si sa conduca evidenta contabila in partida simpla aplica de asemenea, prevederile acestui ordin.


-  Entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Banca Nationala a Romaniei, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare pot aplica pe langa prevederile ordinului si reglementari specifice cu privire la organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, emise de institutiile de reglementare, in functie de specificul activitatii.

- Entitatile prevazute la lit. a) au obligatia sa emita proceduri proprii privind inventarierea, aprobate de administratorul, ordonatorul de credite sau alta persoana care are obligatia gestionarii entitatii.

2) Cine raspunde pentru organizarea lucrarilor de inventariere?

ATENTIE

Raspunderea pentru buna organizare a lucrarilor de inventariere revine administratorului, ordonatorul de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii.

Inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii reprezinta ansamblul operatiunilor prin care se constata existenta tuturor elementelor respective, cantitativ-valoric sau numai valoric, dupa caz, la data la care aceasta se efectueaza.

Inventarierea are ca scop principal stabilirea situatiei reale a tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale fiecarei entitati, precum si a bunurilor si valorilor detinute cu orice titlu, apartinand altor persoane juridice sau fizice, in vederea intocmirii situatiilor financiare anuale care trebuie sa ofere o imagine fidela a pozitiei financiare si a performantei entitatii pentru respectivul exercitiu financiar.

3) Cand este obligatoriu sa se efectueze inventarierea?

Entitatile au obligatia sa efectueze inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute, la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar pe parcursul functionarii lor, in cazul fuziunii sau incetarii activitatii, pecum si in urmatoarele situatii:

- la cererea organelor de control, cu prilejul efectuarii controlului, sau a altor organe prevazute de lege;

- ori de cate ori sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri de gestiune, care nu pot fi stabilite cert decat prin inventariere;

- ori de cate ori intervine o predare-primire de gestiune;

- cu prilejul reorganizarii gestiunilor;

- ca urmare a calamitatilor naturale sau a unor cazuri de forta majora;

- in alte cazuri prevazute de lege.


COMANDATI AICI REVISTA ROMANA DE MONOGRAFII CONTABILE
(si primiti in plus acces gratuit la noul portal portalmonografii.ro)



4) Despre raspunderea gestionara

Toate elementele de natura activelor trebuie sa fie date in raspunderea gestionara sau in folosinta, dupa caz, salariatilor ori administratorilor entitatii.

5) Data de referinta care se ia in calcul in efectuarea inventarierii

Inventarierea anuala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se face de regula , cu ocazia incheierii exrcitiului financiar, avandu-se in vedere si specificul activitatii fiecarei entitati.

La entitatile cu activitate complexa, bunurile pot fi inventariate si inaintea datei de incheiere a exercitiului financiar, cu conditia asigurarii valorificarii si cuprinderii rezultatelor inventarierii in situatiile financiare anuale intocmite pentru exercitiul financiar respectiv.

ATENTIE

Entitatile care, potrivit legii contabilitatii, au stabilit exercitiul financiar diferit de anul calendaristic, organizeaza si efectueaza inventarierea anuala astfel incat rezultatele acesteia sa fie cuprinse in situatiile financiare intocmite pentru exercitiul financiar stabilit.

In situatia inventarierii unor gestiuni pe parcursul anului, in registrul-inventar se cuprinde valoarea stocurilor faptice inventariate si inscrise in listele de inventariere actualizate cu intrarile si iesirile de bunuri din perioada cuprinsa intre data inventarierii si data incheierii exercitiului financiar.

6) Reguli cuprinse in procedura de inventariere

    * Comisia de inventariere

Inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se efectueaza de catre comisii de inventariere, numite prin decizie scrisa, emisa de catre conducerea unitatii. In decizia de numire se mentioneaza in mod obligatoriu componenta comisiei (numele presedintelui si membrilor comisiei), modul de efectuare a inventarierii, metoda de inventariere utilizata, gestiunea supusa inventarierii, data de incepere si de terminare a operatiunilor.


La entitatile al caror numar de salariati este redus, inventarierea poate fi efectuata de catre o singura persoana. In aceasta situatie raspunderea pentru corectitudinea inventarierii revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii respective.

Comisiile de inventariere sunt coordonate, acolo unde este cazul, de catre comisia centrala, numita prin decizie scrisa. Comisia centrala de inventariere are sarcina sa organizeze, sa instruiasca, sa supravegheze si sa controleze modul de efectuare a operatiunilor de inventariere.

ATENTIE

Comisia centrala de inventariere raspunde de efectuarea tuturor lucrarilor de inventariere, potrivit prevederilor legale.

    * Componenta comisiei

Pentru desfasurarea in bune conditii a operatiunilor de inventariere, in comisiile de inventariere vor fi numite persoane cu pregatire corespunzatoare economica si tehnica, care sa asigure efectuarea corecta si la timp a inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, inclusiv evaluarea lor conform reglementarilor conrabile aplicabile.

    * Externalizarea inventarierii

Inventarierea si evaluarea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se pot efectua atat cu salariati proprii, cat si pe baza de contracte de prestari de servicii incheiate cu persoane juridice sau fizice cu pregatire corespunzatoare.

    * Pot participa contabilii la inventariere?

Din comisia de inventariere nu pot face parte gestionarii depozitelor supuse inventarierii, contabilii care tin evidenta gestiunii respective, si nici auditorii interni sau statutari .

Membrii comisiilor de inventariere nu pot fi inlocuiti decat in cazuri....CITESTE AICI DESPRE REVISTA ROMANA DE MONOGRAFII CONTABILE


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Inventarierea: modificarile aparuta in urma Ordinului 2.861
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Articole conexe

Casa de marcat electronica fiscala. Conditii care obliga la emiterea bonului fiscal

Analizam, prin cele ce urmeaza, cazul unei societati X care detine un magazin prin care efectueaza comert cu echipamente hardware atat cu...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Cadouri eficiente fiscal pentru companii

Deoarece 8 martie bate la usa, companiile se pot orienta anul acesta catre o serie de cadouri eficiente fiscal. Mai exact, astfel de cadouri...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Retineri din salariu. Rate. Cotizatii (video)

de Www.consiliertv.ro
O institutie publica poate face retineri din salariu pentru CAR si cotizatia la Colegiul Medicilor? Legea Educatiei a fost modificata si conform...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Inregistrare diferente de pret (video)

de Www.consiliertv.ro
Un furnizor de materii prime ne-a trimis o factura cu diferente de pret in decembrie 2011. Diferentele au fost calculate conform clauzelor...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Comentarii0 comentarii

+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
TOP 7 MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile in 2023. Studii de caz
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

"TOP 7 MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile in 2023. Studii de caz"