Rentrop ∧ Straton
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Intrebari si raspunsuri: Contabilitate



Intrebare:

Se realizeaza o achizitie intracomunitara de marfuri in vederea revanzarii. In urma receptiei se constata ca exista si marfa care nu corespunde din punct de vedere calitativ. In cazul in care se returneaza marfa defecta cum se poate proceda?

Furnizorul extern trimite fie nota de credit, fie in factura urmatoare trimite marfa cu pret zero. Cum se inregistreaza in contabilitate luand in considerare cele doua ipoteze?


Raspuns:

Conform art.130, alin (1), Cod Fiscal se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decât cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.

NOU! OG nr. 16/2022 a adus peste 60
de schimbari radicale ale Codului fiscal!


Aflati aici cum trebuie intelese si aplicate noile prevederi!

>> Click AICI <<
 

Guvernul a modificat Codul Fiscal prin ordonanta de urgenta! Si nu e ultima oara!

Consilierul Contabilitate te tine la curent cu toate modificarile aparute in legislatie!

Multe aspecte in ceea ce priveste receptia si returul marfii sunt dependente de prevederile contractuale dintre cele doua parti, contractul de transport si asigurarea marfii pe durata transportului. In general, in cazul receptiei marfii, partea  responsabila de integritatea marfii ar trebui sa asiste la receptia acesteia de catre beneficiar, receptie in urma careia se va intocmi NIR-ul si, eventual un proces verbal prin care este prezentata marfa ce nu corespunde cerintelor contractuale. Dependent de prevederile contractuale, marfa se poate returna in baza unui aviz de insotire/de expeditie, intr-un anumit termen de la livrarea initiala.

In conformitate cu Ordinul nr. 1823 din 29/ 10/2007 , anexa nr. 2, articolul 2, punctul (1) :  (1) Atunci când cumparatorul refuza bunurile cumparate, de exemplu, pentru ca acestea sunt deteriorate sau pentru ca bunurile nu corespund cerintelor cumparatorului, nu are loc un transfer al dreptului de a dispune de bunuri in calitate de proprietar de catre vanzator, iar cumparatorul  nu realizeaza o achizitie intracomunitara de bunuri. In conditiile in care bunurile refuzate sunt returnate, fie in statul de expeditie, fie catre alt comparator in statul de destinatie sau alt stat membru, se pot aplica proceduri simplificate in ceea ce priveste tranzactiile desfasurate si inregistrarea din punct de vedere al TVA.

Transferul dreptului de a dispune de bunuri ca si un proprietar, constituie, conform Cod Fiscal, art. 128, alineat (1), livrare de bunuri.
In acest context, conform art 128, alineat (8), pct. b), Cod Fiscal :  Nu constituie livrare de bunuri, in sensul alin. (1)bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, precum si activele corporale fixe casate, in conditiile stabilite prin norme;
 
Avand in vedere cazul nostru, si anume constatarea la momentul receptiei a marfii degradate, se va proceda mai departe, in conformitate cu art. 155, alin (9), Cod Fiscal :  Persoana impozabila care primeste bunurile in România, in cazurile prevazute la alin. (8), va emite, de asemenea, un document, in momentul returnarii partiale sau integrale a bunurilor. Acest document cuprinde informatiile prevazute la alin. (4), cu exceptia datei punerii la dispozitie sau expedierii, care este inlocuita de data la care bunurile sunt returnate. in plus, se va face o referinta la acest document in factura primita, la momentul la care persoana impozabila devine proprietara bunurilor sau la momentul la care se considera ca bunurile i-au fost livrate.

Pentru a evidentia mai departe notele contabile pentru prima ipoteza, conform careia furnizorul extern emite nota de credit, vom  avea in vedere reglementarile din Codul Fiscal, art. 138 privind ajustatrea bazei de impozitare si normele metodologice de aplicare ( Hotarare nr. 44 / 2004), astfel :
Art. 138. - Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:
   b) in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, in conditiile anularii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza, declarata printr-o hotarâre judecatoreasca definitiva si irevocabila, sau in urma unui arbitraj, ori in cazul in care exista un acord scris intre parti;

In acest caz, conform normelor metodologice de aplicare “in situatiile prevazute la art. 138 din Codul fiscal, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii, sau dupa facturarea livrarii/prestarii chiar daca livrarea/prestarea nu au fost efectuate dar evenimentele prevazute la art. 138 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. in acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus când baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului. Prevederile acestui alineat se aplica si pentru livrari intracomunitare.”

Astfel ca, la momentul receptiei marfii se va intocmi o Nota de Intrare / Receptie doar pentru marfa ce corespunde calitativ. Cursul folosit va fi cel de la data receptiei.

IPOTEZA I : Furnizorul  extern emite credit note

Luand in considerare toate cele mentioante anterior, vom avea urmatoarele note contabile pentru prima ipoteza :

a)   Inregistrare INVOICE marfa furnizor extern :

357 = 401     valoarea totala facturata ( curs data receptie )
 
Ar t 152 (5) din Ordinul 1752 / 2005 “ (1) Creantele si datoriile in valuta se inregistreaza in contabilitate atât in lei, la cursul de schimb de la data efectuarii operatiunilor, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, cât si in valuta.
    (5) in cazul bunurilor achizitionate insotite de factura sau de aviz de insotire a marfii, urmand ca factura sa soseasca ulterior, cursul valutar utilizat la inregistrarea in contabilitate este cursul de la data receptiei bunurilor.”

    4426 = 4427      cursul din data livrarii/data

Conform articolului 139’1 din Codul Fiscal: “Daca elementele folosite pentru stabilirea bazei de impozitare a unei operatiuni, alta decât importul de bunuri, se exprima in valuta, cursul de schimb care se aplica este ultimul curs de schimb comunicat de Banca Nationala a României sau cursul de schimb utilizat de banca prin care se efectueaza decontarile, din data la care intervine exigibilitatea taxei pentru operatiunea in cauza.”

Articolul 135 precizeaza ca “( 1) in cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri, faptul generator intervine la data la care ar interveni faptul generator pentru livrari de bunuri similare, in statul membru in care se face achizitia.
    (2) in cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri, exigibilitatea taxei intervine in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator.
   (3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), exigibilitatea taxei intervine la data emiterii facturii prevazute in legislatia altui stat membru la articolul echivalent art. 155 alin. (1), daca aceasta este emisa inainte de cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator.”

 
Cursul la care se face inregistrarea este reglementat de Codul Fiscal, art. 1391, alin (2): Daca elementele folosite pentru stabilirea bazei de impozitare a unei operatiuni, alta decât importul de bunuri, se exprima in valuta, cursul de schimb care se aplica este ultimul curs de schimb comunicat de Banca Nationala a României sau cursul de schimb utilizat de banca prin care se efectueaza decontarile, din data la care intervine exigibilitatea taxei pentru operatiunea in cauza.

Privitor la baza de impozitare ( art. 138, Cod Fiscal) normele metodologice prevad: In sensul art. 1381 din Codul fiscal, baza de impozitare a achizitiei intracomunitare este egala cu baza de impozitare a livrarii intracomunitare efectuate in alt stat membru, care cuprinde elementele prevazute la art. 137 alin. (2) din Codul fiscal si nu cuprinde elementele prevazute la art. 137 alin. (3) din Codul fiscal, si/sau, dupa caz, se ajusteaza in conformitate cu prevederile art. 138 din Codul fiscal. Cheltuielile de transport se cuprind in baza impozabila a bunurilor achizitionate intracomunitar numai daca transportul este in sarcina vânzatorului sau pentru partea din transport care este in sarcina vânzatorului.


b)   Inregistrare NIR ( la data receptie marfa; contul 357 este folosit pentru ipoteza in care data invoice-ului este anterioara receptiei marfii; in caz contrar se poate folosi direct contul 371 in contrapartida cu contul 408 pana la primirea invoice-ului).

371 = 357  valoarea marfii care a fost receptionata ( curs data receptie )

( sau

357 = 401  - valoare totala factura se poate storna nota

si se inregistreaza direct

371 = 401 valoare marfii receptionate)

665 = 401  diferente de curs valuta
Sau
401= 765

Pentru marfa receptionata si care corespunde din punct de vedere calitativ, vom avea in vedere art. 137, alineat (1) punct c), Cod Fiscal conforma caruia: pentru operatiunile prevazute la art. 128 alin. (4) si (5), pentru transferul prevazut la art. 128 alin. (10) si pentru achizitiile intracomunitare considerate ca fiind cu plata si prevazute la art. 1301 alin. (2) si (3), pretul de cumparare al bunurilor respective sau al unor bunuri similare ori, in absenta unor astfel de preturi de cumparare, pretul de cost, stabilit la data livrarii. in cazul in care bunurile reprezinta active corporale fixe, baza de impozitare se stabileste conform procedurii stabilite prin norme;


c)   Inregistrare transport intern :

          %     =    401
       371  
       4426

d)   Inregistrare CREDIT NOTE  (conform art. 138 /  Cod Fiscal)

 357  =  401    cu semnul minus valoare credit note ( curs  data invoice )

 4426 = 4427   cu semnul minus valoare tva  ( curs data invoice )

IPOTEZA II : Furnizorul extern trimite marfa cu pret zero in factura urmatoare

Aceasta varianta nu este recomandabila deoarece nu corespunde intocmai principiilor contabile si fiscale din urmatoarele motive:

371 Trebuie sa se tina evidenta foarte strict, diferentiind in contul 371 marfa receptionata pe baza de NIR si corespunzatoare din punct de vedere calitativ. In contul 357 se va tine evidenta marfii necorespunzatoare pana cand aceasta va fi receptionata.
372 Normele Metodologice la Codul Fiscal precizeaza la articolul 138 faptul ca ajustarea bazei impozabile dupa efectuarea livrarii / prestarii se face prin facturi cu semnul minus.
373 Marfa cu valoare zero poate fi interpretata ca si gratuitate din punct de vedere fiscal.

Cu toate acestea prezentam in cele ce urmeaza, notele contabile aferente ipotezei 2 in cazul in care aceasta se aplica in practica de catre dvs.

a) Inregistrare INVOICE marfa furnizor extern :

357 = 401     valoarea totala facturata ( curs data invoice ) conform art. 138 , Cod  Fiscal

4426  = 4427     conform art. 132 alin (3) Cod Fiscal

b) Inregistrare NIR ( data receptie marfa )

371 = 357  valoarea marfii care a fost receptionata ( curs data receptie )  art. 137, Cod Fiscal

665 = 401  diferente de curs valuta
Sau
401= 765
 
c) Inregistrare transport intern :


%     =    401
371  
4426


d) Inregistrare factura ( invoice ) cu valoare zero

Factura cu valoare zero se va emite pentru marfa ce urmeaza a fi receptionata de cumparator in schimbul marfii returnate.

Astfel ca, vom avea o noua recetie pentru marfa din invoice cu valoare zero.

Nota de Intrare / Receptie pentru marfa primita in schimbul celei returnate se va inregistra in contabilitate :

371 = 357  valoarea marfii care a fost receptionata ( curs data receptie )  art. 137, Cod Fiscal

Apoi:

665 = 401  diferente de curs valuta dintre receptie marfa si invoice initial
Sau
401= 765 

Pana la momentul receptiei marfii trecuta pe Invoice cu valoare Zero, marfa facturata initial si care nu corespundea din punct de vedere calitativ va sta in contul 357 ‘’ marfuri aflate la terti’’, urmand a trece in contul de marfa la momentul receptiei ( intocmire NIR ).


Tags: achizitii intracomunitaremarfurireturnare marfanota de creditfacturainregistrari contabilecontabilitatecontabile


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Intrebari si raspunsuri: Contabilitate
Rating:
Nota: 2.5 din 2 voturi

Articole conexe

Casa de marcat electronica fiscala. Conditii care obliga la emiterea bonului fiscal

Analizam, prin cele ce urmeaza, cazul unei societati X care detine un magazin prin care efectueaza comert cu echipamente hardware atat cu...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Cadouri eficiente fiscal pentru companii

Deoarece 8 martie bate la usa, companiile se pot orienta anul acesta catre o serie de cadouri eficiente fiscal. Mai exact, astfel de cadouri...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Retineri din salariu. Rate. Cotizatii (video)

de Www.consiliertv.ro
O institutie publica poate face retineri din salariu pentru CAR si cotizatia la Colegiul Medicilor? Legea Educatiei a fost modificata si conform...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Inregistrare diferente de pret (video)

de Www.consiliertv.ro
Un furnizor de materii prime ne-a trimis o factura cu diferente de pret in decembrie 2011. Diferentele au fost calculate conform clauzelor...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

4ComentariiAdauga comentariul tau

1
Andreea Nica 22-Ian-2010
Buna ziua ,

Cum se inregistreaza in contabilitate transportul intracomunitar de marfuri transportator diferit de furnizorul de marfa si cum se raporteaza in declaratia 390 acest transport pt. 2009 si 2010
Va multumesc !
2
ioana nanescu 10-Ian-2010
daca nu pot plati marfa furnizorului extern,pot s-o returnez?si daca nu vrea s-o primeasca?cum este procedura legalamentionez ca nu am semnat nici-un contract!?.Imi pun problema ca sar putea sa nu o primeasca si eu sunt cea care plateste transportul extern!daca nu vrea s-o primeasca,pot sa-i scriu o notificare prin care ii spun de ce nu-i platesc marfa si ca o am la mine in depozit sa vina sa si-o ia?Cu multumiri anticipate!!!
3
mihai ispas 03-Dec-2009
Lucrez la o firma romanesca cu capital integral german.Avem acordul companiei mama din Germania sa aplicam sistemul de pausal pentru hotel sistem ce functioneaza in Germania .Problema este ca trebuie cumva adaptat la legislatia noastra.Am sa incerc in 2 cuvinte cum functioneaza sistemul in firma din Germania.
Pentru fiecare tara/oras daca este mai mareexista o lista cu acest pausal.Daca acesta suma nu ajunge pentru plata hotelului, tehnicianul solicita factura care ii va fi decontata integral.
Daca pretul hotelului este mai mic decit suma stabilita in lista de pausal , tehnicianul plateste hotelul din bani personali si incaseaza suma stabilita in lista.
Firma germana va trimite aceste sume obligatia noastra este sa o facem conform legislatiei romane
Mii de multumiri!
4
Rodica 12-Apr-2009
Am o Asociatie(ONG) pentru persoane cu handicap nou infiintata si as vrea sa stiu de ce scutiri beneficiez (TVA, accize, impozit ,etc) si daca aduc o masina din afara adaptata pentru persoane cu handicap si inscrisa pe Asociatie daca platesc taxe si impozite pe ea sau nu?
+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania.
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania."