Rentrop ∧ Straton
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiect: Se modifica Legea privind domiciliul



Cadrul normativ in domeniul evidentei, domiciliului, resedintei si al actelor de identitate ale cetatenilor romani este reglementat de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani, republicata.

Avand in vedere consacrarea in terminis, in categoria libertatilor fundamentale, a liberei circulatii a persoanelor, de catre art.25 din Constitutia Romaniei, republicata, fapt ce presupune inclusiv dreptul de a-si stabili domiciliul sau resedinta in orice localitate din tara, precum si de a emigra si de a reveni pe teritoriul acesteia, una dintre consecintele principale ale acestei reglementari consta in aceea ca Statul poate sa adopte reglementari in domeniu numai cu respectarea prevederilor art. 20 din Constitutia Romaniei, republicata, si ale art.148 al acesteia, in special prin raportare la tratatele in domeniu privind drepturile omului la care este parte, relevante fiind Conventia Europeana privind apararea drepturilor si libertatilor fundamentale, si, totodata, cu respectarea regulilor specifice ale Tratatului de la Lisabona, relevante fiind cele cuprinse in Carta Drepturilor Fundamentale ale Uniunii Europene.

Potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, privind obiectul si continutul Codului civil, acesta este alcatuit dintr-un ansamblu de reguli care constituie dreptul comun pentru toate domeniile la care se refera litera sau spiritul dispozitiilor sale.

Notiunea de domiciliu in general a fost inteleasa ca un atribut de identificare a persoanei fizice, atribut care o individualizeaza in spatiu, prin indicarea unui loc avand aceasta semnificatie juridica. Totodata, dispozitiile art. 89 alin. (1) si (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, prevad ca stabilirea sau schimbarea domiciliului se fac cu respectarea dispozitiilor legii speciale si nu opereaza decat atunci cand cel care ocupa sau se muta intr-un anumit loc, a facut-o cu intentia de a avea acolo locuinta principala.

Tinand seama de prevederile art. 86 alin. (1) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, potrivit carora dreptul cetatenilor romani de a-si stabili sau schimba domiciliul sau resedinta se exercita in mod liber, cu exceptia cazurilor anume prevazute de lege, se poate constata ca restrangerea acestei libertati trebuie sa priveasca in primul rand situatia acelor persoane care in mod real locuiesc in afara localitatilor, dar si a
acelor persoane carora li se restrange aceasta libertate cu respectarea prevederilor articolului 53 din Constitutie. De asemenea, art. 11 si 15 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, stabilesc ca nu se poate deroga prin conventii sau acte juridice unilaterale de la legile care intereseaza ordinea publica sau de la bunele moravuri, respectiv ca niciun drept nu poate fi exercitat in scopul de a vatama sau pagubi pe altul ori intr-un mod excesiv si nerezonabil, contrar bunei-credinte. Nu in ultimul rand, conform prevederilor art. 86 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, o persoana fizica nu poate avea decat un singur domiciliu si o singura resedinta, cu exceptia situatiei in care prin lege se prevede altfel.

Potrivit dispozitiilor art.2 alin.(1) lit.c) si lit.g) din Hotararea Guvernului nr.1367/2009 privind infiintarea, organizarea si functionarea Directiei pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date, aceasta institutie actualizeaza, respectiv gestioneaza si administreaza Registrul national de evidenta a persoanelor, parte integranta a Sistemului National Informatic de Evidenta a Populatiei. Potrivit prevederilor art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2005, republicata, Registrul national de evidenta a persoanelor reprezinta ansamblul datelor cu caracter personal ale cetatenilor romani, rezultate in urma procesarii automate, intr-o conceptie unitara, in scopul cunoasterii numarului, structurii si miscarii populatiei pe teritoriul tarii.

In ultimii ani, se inregistreaza tot mai multe situatii cu privire la stabilirea sau schimbarea domiciliului si/sau a resedintei de catre cetatenii romani fara intentia de a avea locuinta principala/secundara la adresa declarata, astfel cum prevad dispozitiile legale in vigoare, beneficiind in demersul privind obtinerea actului de identitate la noua adresa si de suportul interesat al detinatorilor de spatii locative (gazduitori) care dau declaratia de primire in spatiu, in fata lucratorilor de evidenta a persoanelor, desi solicitantii nu locuiesc in mod efectiv la adresa declarata ca domiciliu sau resedinta. In mod repetat, acestia au facut declaratii necorespunzatoare adevarului, in legatura cu primirea in spatiu a unor persoane, urmarind, cu intentie, atat realizarea unor foloase materiale pentru sine, cat si obtinerea unor acte de identitate pentru alte persoane, in care este inscris un domiciliu aparent real, al acestora. In acest sens, sunt furnizate, atat de catre persoanele fizice care solicita eliberarea actului de identitate ca urmare a stabilirii sau schimbarii domiciliului/resedintei, cat si de catre detinatorii de spatii locative (gazduitori), date nereale care se inregistreaza in Registrul national de evidenta a persoanelor, lucratorii de evidenta a persoanelor neavand posibilitatea legala de a refuza solutionarea cererii si emiterea actului de identitate, atata vreme cat solicitantii anexeaza cererii prevazuta de lege toate documentele stabilite de aceasta.

Fenomenul prezentat aduce atingere atat valorilor sociale ocrotite de legea fundamentala, privind ordinea de drept (in speta, domiciliul si atributele de identificare ale persoanei), cat si modului de tinere a evidentei cetatenilor romani, al carui principiu este cel al domiciliului, evidenta fiind astfel alterata, datele inscrise nefiind reale, persoanele care au obtinut actele de identitate in cauza fiind inregistrate in evidente cu un domiciliu/o resedinta fictiv/a.

Consecintele acestui fenomen sunt cu atat mai grave cu cat Registrul national de evidenta a persoanelor constituie suport unic pentru furnizarea de date pentru sistemele informatice ale institutiilor si autoritatilor publice, acestea fiind la randul lor alimentate cu date care nu corespund realitatii.

Toate acestea pot conduce la concluzia ca scopul pentru care a fost constituit Registrul national de evidenta a persoanelor nu este atins.

Modificarile propuse au ca scop, in principal, instituirea unor masuri legislative adecvate, fiind vizate urmatoarele:

- aplicarea prevederilor Codului Civil, pentru toate domeniile la care se refera litera sau spiritul dispozitiilor sale, acolo unde Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2005, republicata, nu reglementeaza, precum si instituirea normei potrivit careia daca exista contradictie intre normele Codului civil si aceasta, in ceea ce priveste drepturile fundamentale ale cetatenilor, au prioritate normele Codului civil;
- instituirea principiului exercitarii cu buna-credinta a dreptului de stabilire sau schimbare a domiciliului si/sau a resedintei, de catre cetatenii romani, precum si restrangerea acestui drept de catre instanta de judecata, in conditiile prevazute de lege;
- instituirea principiilor unicitatii domiciliului si a resedintei, persoanei fizice, al protectiei datelor cu caracter personal, precum si a interesului public al Registrului National de Evidenta a Persoanelor;
- dovada intentiei de stabilire sau schimbare a domiciliului/resedintei - care se face prin declaratia persoanei fizice, in sensul completarii cererii pentru eliberarea actului de identitate, D.E.P.A.B.D. si serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor avand posibilitatea de a constata intentia unor persoane de stabilire sau schimbare a domiciliului din orice imprejurari de fapt;
- declaratia scrisa a gazduitorului, persoana fizica sau juridica, de primire in spatiu va contine date din care sa rezulte consimtamantul acestuia, precum si numarul de persoane care locuiesc efectiv la adresa; declaratia va fi insotita de unul dintre documentele prevazute de legislatia in vigoare, privind spatiul locativ;
- posibilitatea lucratorilor de evidenta a persoanelor care constata ca exista indicii vadite privind nerealitatea datelor, cu prilejul efectuarii declaratiilor prevazute de lege privind stabilirea sau schimbarea domiciliului/resedintei, ori al desfasurarii activitatilor specifice eliberarii actului de identitate, de a efectua verificari ori de a solicita efectuarea de verificari de catre organele de politie competente, in vederea eliminarii pericolulului inregistrarii unor date nereale in R.N.E.P.; procedurile specifice vor fi stabilite prin hotarare a Guvernului;
- stabilirea unor termene de efectuare a verificarilor si solutionare a cererilor de stabilire sau schimbare a domiciliului/resedintei;
- posibilitatea lucratorilor de evidenta a persoanelor de a refuza inregistrarea in R.N.E.P. a datelor declarate si emiterea actului de identitate/ inscrierea mentiunii privind stabilirea resedintei in actul de identitate, in cazurile expuse mai sus; impotriva acestui refuz persoana care se considera vatamata se poate adresa instantei in conditiile Legii contenciosului administrativ, nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
- posibilitatea eliberarii unei carti de identitate provizorii persoanei careia i se refuza emiterea actului de identitate si care este titulara a unui act de identitate care nu mai este valabil, ori care a fost pierdut, furat sau distrus;
- incetarea valabilitatii mentiunii privind stabilirea domiciliului sau a resedintei in cazul in care, ulterior inregistrarii acesteia in R.N.E.P., se constata ca datele declarate de persoana fizica nu sunt reale, situatie care poate rezulta din procesul-verbal intocmit de catre lucratorul de evidenta a persoanelor sau de catre organele de politie competente, ori din declaratia proprietarului imobilului de la adresa in cauza, prin care se constata nerealitatea datelor furnizate de persoana fizica referitoare la domiciliu sau resedinta;
- actualizarea in mod corespunzator a R.N.E.P., in sensul radierii prin trecerea in istoric a mentiunii privind stabilirea ori schimbarea domiciliului/resedintei si sesizarea instantei competente in vederea anularii domiciliului/resedintei din actul de identitate al persoanei fizice si, pe cale de consecinta, a actului de identitate;
- retragerea actului de identitate anulat prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila, potrivit procedurii stabilita prin hotarare a Guvernului;
- obligatia gazduitorului care si-a exprimat consimtamantul pentru primirea in spatiu de a anunta organele de politie sau serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor de la locul unde este situat imobilul daca persoana pentru care si-a exprimat consimtamantul si careia i s-a eliberat actul de identitate nu mai locuieste efectiv in adresa imobilului respectiv, in termen de cel mult 30 de zile de la data luarii la cunostinta a situatiei intervenita;
- incriminarea faptelor referitoare la declararea de date nereale, privind numele, domiciliul si resedinta, de catre persoanele fizice care solicita eliberarea actului de identitate sau inscrierea mentiunii privind stabilirea resedintei, precum si declararea de date nereale privind domiciliul sau resedinta de catre persoanele fizice care, in calitate de gazduitor, dau declaratia prevazuta la art. 28 alin. (1) lit. b);
- incriminarea faptelor privind promisiunea, oferirea sau darea de bani, bunuri ori de alte foloase in scopul determinarii gazduitorului de a da declaratia de primire in spatiu, precum si primirea acestora de gazduitor, in acelasi scop;
- stabilirea unor noi contraventii si majorarea cuantumului minim si maxim al acestora pentru nerespectarea dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/29005, republicata;

Proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani

Cititi AICI cuprinsul integral al Proiectului

Tags: evidenta populatieidomiciliulresedintaactele de identitate ale cetatenilor


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Proiect: Se modifica Legea privind domiciliul
Rating:
Nota: 2.5 din 2 voturi

Articole conexe

Interviu cu Avocat Ana-Maria Borz: Ce trebuie sa stim despre litigiile de munca

de Adela Simonescu
Cat de mult dureaza un litigiu de munca? Cat ma costa? Unde gasesc un avocat specializat pe dreptul muncii si ce presupune colaborarea cu...
Resurse juridice
Citeste mai departe

Se egalizeaza varsta standard de pensionare pentru femeile si barbatii din avocatura

Propunerea legislativa privind sistemul de pensii si alte drepturi de asigurari sociale ale avocatilor a fost adoptata luni de Senat, in calitate de...
Resurse juridice
Citeste mai departe

Interviu cu Avocat Ana-Maria Borz: Cand apeleaza angajatii la avocati

de Maria Nicutar
Putini stiu cat de multe responsabilitati detin angajatorii si cat de expusi sunt amenzilor si altor sanctiuni instituite de inspectorii de...
Resurse juridice
Citeste mai departe

Angajatorii care nu respecta legea risca litigii de munca destabilizatoare pentru intreaga companie

de Adela Simonescu
"As vrea sa sanctionez salariatul cu reducerea salariului pe o perioada de un an de zile, cu minim 25% din salariu." "As dori ca...
Resurse juridice
Citeste mai departe

Comentarii0 comentarii

+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
TOP 7 MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile in 2023. Studii de caz
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

"TOP 7 MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile in 2023. Studii de caz"