Rentrop ∧ Straton
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cumul salariu cu pensie de urmas. Caz practic



Analizam mai jos cazul unei persoane care beneficiaza de pensie de urmas, cu studii superioare, si care urmeaza sa se angajeze in cadrul unei societati.

Vom vedea in ce masura persoana in cauza poate cumula salariul cu pensia de urmas. In plus, se va vedea daca aceeasi persoana poate beneficia de subventia oferita de AJOFM-art 80, Legea 76/2002.

Solutia consultantului:

1. Potrivit prevederilor art. 118 alin. (1) lit. d) din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si compeltarile ulterioare, in sistemul public de pensii, pot cumula pensia cu venituri provenite din situatii pentru care asigurarea este obligatorie, in conditiile legii, copiii, pensionari de urmas, prevazuti la art. 84 lit. a) si b).

Astfel, precizam ca potrivit prevederilor art. 84 lit. b) din Legea 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, copiii au dreptul la pensie de urmas daca isi continua studiile intr-o forma de invatamant organizata potrivit legii, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani. In situatia copilului, beneficiar al unei pensii de urmas, in conditiile prevazute la art. 84 lit. b) din lege, care nu face dovada continuarii studiilor, plata pensiei se suspenda incepand cu data de 1 octombrie a anului in curs.

In acest context, apreciem ca o persoana care se afla in continuarea studiilor intr-o forma de invatamant organizata potrivit legii, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani, care beneficiaza de pensie de urmas, poate cumula pensia cu salariul, in conditiile legii, fara a mai exista o plafonare expres prevazuta de lege referitoare la nivelul salariului pe care il poate primi acesta in cumul cu pensia de urmas.

Precizam ca in prezent legea pensiilor prevede o limitare a nivelului venitului obtinut de pensionarul urmas doar in ceea ce priveste sotul supravietuitor, in cadrul art. 86 alin. (2) din lege, care stabileste ca sotul supravietuitor are dreptul la pensie de urmas, indiferent de varsta si de durata casatoriei, daca decesul sotului sustinator s-a produs ca urmare a unui accident de munca sau a unei boli profesionale si daca nu realizeaza venituri lunare dintr-o activitate profesionala pentru care asigurarea este obligatorie ori daca acestea sunt mai mici de 35% din castigul salarial mediu brut, prevazut la art. 33 alin. (5).

In sistemul public sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii, persoanele reglementate in cuprinsul art. 6 alin. (1) pct. I-V din Legea 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv:

I. a) persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, inclusiv soldatii si gradatii voluntari;
 b) functionarii publici;
 c) cadrele militare in activitate, soldatii si gradatii voluntari, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale;
d) persoanele care realizeaza venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale, din drepturi de autor si drepturi conexe definite potrivit art. 7 alin. (1) pct. 13^1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si din contracte/conventii incheiate potrivit Codului civil;

II. persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi, cu cele ale persoanelor prevazute la pct. I;

III. persoanele care beneficiaza de drepturi banesti lunare, ce se asigura din bugetul asigurarilor pentru somaj, in conditiile legii, denumite in continuare someri;

 IV. persoanele care realizeaza, in mod exclusiv, un venit brut pe an calendaristic echivalent cu cel putin de 4 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si care se afla in una dintre situatiile urmatoare:
 a) administratori sau manageri care au incheiat contract de administrare ori de management;
 b) membri ai intreprinderii individuale si intreprinderii familiale;
 c) persoane fizice autorizate sa desfasoare activitati economice;
 d) persoane angajate in institutii internationale, daca nu sunt asiguratii acestora;
 e) alte persoane care realizeaza venituri din activitati profesionale;

V. cadrele militare trecute in rezerva, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare ale caror raporturi de serviciu au incetat, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale, care beneficiaza de ajutoare lunare ce se asigura din bugetul de stat, in conditiile legii.

2. In ceea ce priveste articolul 80 din Legea 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, mentionam ca acesta reglementeaza o facilitate acordata angajatorilor si nu absolventului in cauza. Asadar, potrivit prevederilor art. 80 alin.(1) din lege, angajatorii care incadreaza in munca pe durata nedeterminata absolventi ai unor institutii de invatamant sunt scutiti, pe o perioada de 12 luni, de plata contributiei datorate la bugetul asigurarilor pentru somaj, aferenta absolventilor incadrati, si primesc lunar, pe aceasta perioada, pentru fiecare absolvent:

a) o suma egala cu valoarea indicatorului social de referinta in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii ciclului inferior al liceului sau ai scolilor de arte si meserii;

b) o suma egala cu de 1,2 ori valoarea indicatorului social de referinta in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii de invatamant secundar superior sau invatamant postliceal;

c) o suma egala cu de 1,5 ori valoarea indicatorului social de referinta in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii de invatamant superior.

Nu beneficiaza de aceste prevederi angajatorii care au obligatia, potrivit legii, de a incadra in munca absolventi ai institutiilor de invatamant, pentru absolventii din aceasta categorie.

In concluzie, angajatorul poate solicita drepturile prevazute la art. 80 din Legea 76/2002, cu modificarile si completarile ulerioare, agentiei teritoriale pentru ocuparea fortei de munca in raza careia isi are sediul.

Tags: pensie de urmasLegea 76/2002legea pensiilorvaloarea indicatorului social de referinta


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Cumul salariu cu pensie de urmas. Caz practic
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Articole conexe

Neindeplinirea obiectivelor de performanta poate duce la concedierea salariatului?

de Blogul Specialistului
Da, este posibil, insa lucrurile sunt putin mai complicate. Sunt anumite proceduri pe care trebuie sa le respectam pentru a dispune concedierea...
Legislatia muncii
Citeste mai departe

Pasii pe care ii parcurgem in cazul concediilor de risc maternal

de Blogul Specialistului
Concediile de risc maternal se acorda conform reglementarilor OUG 96 din 2003 si a Normelor metodologice de aplicare a legislatiei in domeniu. 1....
Legislatia muncii
Citeste mai departe

Invoirea salariatului nu ii suspenda contractul de munca si nu se inregistreaza in Revisal

de Adela Simonescu
Cu toate ca nu este reglementata in Codul Muncii sau in alt act normativ, invoirea reprezinta o notiune de care ne lovim adesea si pe care trebuie sa...
Legislatia muncii
Citeste mai departe

Care sunt elementele esentiale ale informarii la angajare?

de Adela Simonescu
Asa cum bine stim, orice persoana selectata in vederea angajarii trebuie sa fie informata cu privire la un anumit minim de informatii...
Legislatia muncii
Citeste mai departe

Comentarii0 comentarii

+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania.
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania."