Rentrop ∧ Straton
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Intocmirea dosarului de pensionare pentru limita de varsta



Potrivit dispozitiilor art. 103 alin. (2) din Legea 263/2010  cererea de pensionare insotita de actele prin care se dovedeste indeplinirea cumulative a conditiilor prevazute de prezenta lege, se depune incepand cu data indeplinirii acestor conditii, la casa teritoriala de pensii competenta, in a carei raza domiciliaza persoana care solicita pensionare. 

Dosarul de pensionare va contine:
a) Cerere tip pentru inscrierea la pensie pentru limita de varsta. Acest formular se poate obtine direct de la Casele de Pensii.

b) Carnetul de munca, depus in original si insotit de copie si alte documente care dovedesc vechimea in munca.

Vechimea in munca stabilita pana la data de 31 decembrie 2010 se probeaza cu carnetul de munca, potrivit actualei legi a pensiilor 263/2010. Pentru substituirea carnetului de munca, actualele sisteme de evidenta a raporturilor de munca sunt adeverintele de vechime eliberate de angajator in conditiile art. 34 alin. (5) din Codul muncii, respectiv Revisal reglementat de Hotararea Guvernului nr. 500/2011. Astfel, la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat sa elibereze un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate.  Totodata, dupa data abrogarii Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de munca, cu modificarile ulterioare, vechimea in munca stabilita pana la data de 31 decembrie 2010 poate fi reconstituita, la cererea persoanei care nu poseda carnet de munca, de catre instanta judecatoreasca competenta sa solutioneze conflictele de munca, pe baza inscrisurilor sau a altor probe din care sa rezulte existenta raporturilor de munca.

In cazul in caer la data depunerii cererii de pensionare persoana nu mai este angajata cu contract de munca, carnetul de munca va fi depus in starea sa actuala, avand inscrisa ultima incetare a activitatii, somajului sau alocatiei de sprijin sau mentiunea privind abrogarea Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de munca, datata cu 01.01.2011.

In situatia in care se vor prezenta si alte acte de vechime in munca, acestea vor cuprinde obligatoriu cel putin urmatoarele elemente:
a) denumirea angajatorului;
b) datele de identificare a persoanei;
c) perioada in care s-a lucrat, cu indicarea datei de incepere si de incetare a raportului de munca;
d) mentionarea temeiului legal in baza caruia a avut loc incadrarea;
e) functia, meseria sau specialitatea exercitata;
f) salariul tarifar de incadrare;
g) denumirea sporurilor cu caracter permanent, procentul sau suma acordata;
h) perioada in care a primit sporul si temeiul in baza caruia s-a acordat.

Actele vor avea numar si data de inregistrare, stampila unitatii emitente, precum si semnatura celui care angajeaza unitatea sau a persoanei delegate in acest sens de conducerea unitatii. Angajatorii sau orice alti detinatori de arhive raspund direct de legalitatea, exactitatea si corectitudinea datelor, elementelor si informatiilor pe care le inscriu, in baza documentelor detinute, in adeverintele pe care le elibereaza in vederea stabilirii, recalcularii sau revizuirii drepturilor de pensie.

c) Livretul militar
Perioada cat o persoana a satisfacut serviciul militar ca militar in termen sau militar cu termen redus, pe durata legal stabilita, a fost concentrat, mobilizat sau in prizonierat, reprezinta perioada asimilitata stagiului de cotizare si se ia in considerare petnru pensia pentru limita de varsta.

Pentru ca perioada se stagiu militar sa i se ia in calcul, solicitantul trebuie sa prezinte o copie a livretului militar, din care sa rezulte perioada de stagiu efectuata.
    
d) Adeverinta de certificare a perioadei de studii invatamand superior
Perioada in care solicitantul a urmat cursurile de zi ale invatamantului superior, organizat potrivit legii, pe durata normala a studiilor respective, cu conditia absolvirii acestora (potrivit art. 49 lit. b) din Legea nr. 263/2010), reprezinta stagiu de cotizare pentru pensia limita de varsta. Daca pe durata studiilor intervine o situatie prin care salaraitul este nevoit sa realizeze un stagiu de cotizare conform legii, se va lua in considerare acest stagiu efectiv realizat.

e) Adeverinta privind sporurile la salariu
Pentru stabilirea corecta a veniturilor pe baza carora urmeaza a fi calculata pensia, solicitantul trebuie sa depuna si adeverinte din care sa rezulte sporurile cu caracter permanent de care a beneficiat pe parcursul raporturilor sale de munca. Aceste adeverinte sunt foarte importante, ele demonstrand atat veniturile suplimentare obtinute, cat si caracterul acestora. Nu toate sporurile primire reprezinta sporuri cu caracter permanent asa cum sunt definite de lege si care pot fi incluse in calculul pensiei.

Adeverintele prin care se dovedesc aceste sporuri vor cuprinde urmatoarele informatii:
- datele de identificare a persoanei;
- denumirea unitatii;
- perioada in care s-a lucrat, cu indicarea datei de incepere si de incetare a raportului de munca;
- functia, meseria sau specialitatea exercitata;
- denumirea sporurilor, procentul sau suma acordata;
- perioada in care a primit sporul si temeiul in baza caruia s-a acordat;
- adeverintele vor purta numar, data eliberarii, stampila unitatii, precum si semnatura celui care angajeaza unitatea sau a persoanei delegate in acest sens de conducerea unitatii.

Adeverintele privind sporurile cu caracter permanent acordate in perioadele anterioare datei de 1 aprilie 2001 se vor prezenta numai in situatiile in care aceste sporuri nu sunt inregistrate in carnetul de munca.

f) Adeverinta privind conditiile de munca
Este in avantajul dumneavostra sa depuneti si adeverinte privind desfasurarea activitatii in astfel de conditii, dat fiind faptul ca la calcul pensiei se are in vedere influenta conditiilor speciale si deosebite de munca, precum si a grupelor I si II de munca, g) Procura speciala, pentru mandatar (original si copie);

Pensia se acorda la cererea persoanei indreptatite depusa personal ori prin mandatar desemnat prin procura speciala.

h) Acte pentru dovedirea calitatii de beneficiar al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, si/sau al Legii recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din Decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit in urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 103 alin. (1) din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice stabileste ca pensia se acorda la cererea persoanei indreptatite, a tutorelui sau a curatorului acesteia, a persoanei careia i s-a incredintat sau i s-a dat in plasament copilul minor, dupa caz, depusa personal ori prin mandatar desemnat prin procura speciala.

Asadar, pensia se acorda la cererea persoanei indreptatite depusa personal sau prin mandatar desemnat prin procura speciala, incepand cu data indeplinirii conditiilor prevazute de lege (art. 103 alin.(2) din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice), persoana indreptatita nefiind obligata sa il solicite.

Tags: dosar de pensionarelimita de varstapensionarelegea pensiilor


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Intocmirea dosarului de pensionare pentru limita de varsta
Rating:
Nota: 3.67 din 21 voturi

Articole conexe

Neindeplinirea obiectivelor de performanta poate duce la concedierea salariatului?

de Blogul Specialistului
Da, este posibil, insa lucrurile sunt putin mai complicate. Sunt anumite proceduri pe care trebuie sa le respectam pentru a dispune concedierea...
Legislatia muncii
Citeste mai departe

Pasii pe care ii parcurgem in cazul concediilor de risc maternal

de Blogul Specialistului
Concediile de risc maternal se acorda conform reglementarilor OUG 96 din 2003 si a Normelor metodologice de aplicare a legislatiei in domeniu. 1....
Legislatia muncii
Citeste mai departe

Invoirea salariatului nu ii suspenda contractul de munca si nu se inregistreaza in Revisal

de Adela Simonescu
Cu toate ca nu este reglementata in Codul Muncii sau in alt act normativ, invoirea reprezinta o notiune de care ne lovim adesea si pe care trebuie sa...
Legislatia muncii
Citeste mai departe

Care sunt elementele esentiale ale informarii la angajare?

de Adela Simonescu
Asa cum bine stim, orice persoana selectata in vederea angajarii trebuie sa fie informata cu privire la un anumit minim de informatii...
Legislatia muncii
Citeste mai departe

Comentarii0 comentarii

+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
TOP 7 MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile in 2023. Studii de caz
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

"TOP 7 MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile in 2023. Studii de caz"