Rentrop ∧ Straton
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tot ce trebuie sa stiti despre munca in conditii speciale



Definitie
Locurile de munca in conditii speciale reprezinta acele locuri de munca unde exista factori de risc profesional, care, prin natura sarcinii de munca si a conditiilor de realizare a acesteia, conduc in timp la reducerea prematura a capacitatii de munca, la imbolnaviri profesionale si la comportamente riscante in activitate, cu urmari grave asupra securitatii si sanatatii angajatilor si/sau a altor persoane.

---

In vederea incadrarii in conditii speciale, locurile de munca vor fi supuse la doua tipuri de expertiza:

1) expertiza tehnica, respectiv identificarea factorilor de risc existenti la locul de munca si care nu pot fi inlaturati;
2) expertiza medicala, respectiv procesul de evaluare, in baza datelor medicale, a efectelor riscurilor care nu pot fi inlaturate asupra capacitatii de munca si starii de sanatate a angajatilor.

Care sunt criteriile care stau la baza incadrarii persoanelor in locuri de munca in conditii speciale?

- activitatea pe durata programului normal de lucru din luna respectiva se desfasoara numai in locuri de munca speciale;
- la locurile de munca in conditii speciale sunt prezenti factori de risc care nu pot fi inlaturati, chiar daca s-au luat masurile tehnice si organizatorice pentru eliminarea sau diminuarea acestora, in conformitate cu legislatia de securitate si sanatate in munca in vigoare;
- sunt afectate, din cauza, in exclusivitate, a unor cauze profesionale, sanatatea si securitatea persoanelor care lucreaza in locuri de munca in conditii speciale. Aceste efecte sunt inregistrate pe perioada ultimilor 15 ani;
- sunt afectate capacitatea de munca si starea de sanatate a persoanelor care lucreaza in locuri de munca in conditii speciale. Evaluarea se face, in baza datelor medicale inregistrate la nivelul cabinetelor medicale de intreprindere, de catre structurile medicale de medicina muncii sau la comisiile de expertizare a capacitatii de munca, pe perioada ultimilor 15 ani.

Care este metodologia pe care trebuie sa o urmati, in calitate de angajator, pentru incadrarea locurilor de munca in conditii speciale?

1) Veti nominaliza locurile de munca pentru care solicitati incadrarea in conditii speciale. Aceasta nominalizare va fi realizata impreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor, in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca, ori cu lucratorul desemnat.

2) Veti adresa Inspectoratului Teritorial de Munca pe raza caruia se afla locurile de munca respective sau Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare solicitarea de verificare a activitatilor cuprinse in lista locurilor de munca in conditii speciale. Aceasta solicitare va fi initiata impreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor, in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca, ori cu lucratorul desemnat.

3) Are loc verificarea locurilor de munca, nominalizate de dvs., de catre Inspectoratul Teritorial de Munca sau de catre Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare. Aceasta verificare vizeaza indeplinirea masurilor tehnico-organizatorice pentru eliminarea sau diminuarea riscurilor profesionale prevazute de legislatia privind securitatea si sanatatea in munca, ori in normele fundamentale de securitate radiologica, dupa caz, si este confirmata prin intocmirea unui proces-verbal.

4) Veti solicita, impreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor, in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca, ori cu lucratorul desemnat, efectuarea expertizei tehnice, in vederea identificarii factorilor de risc care nu pot fi inlaturati, precum si a efectelor lor asupra lucratorilor.

5) Veti solicita, impreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor, in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca, ori cu lucratorul desemnat, efectuarea expertizei medicale, in vederea identificarii si interpretarii datelor medicale inregistrate la nivelul cabinetelor medicale de intreprindere, al structurilor medicale de medicina muncii si al comisiilor de expertizare a capacitatii de munca.

Util
Solicitarea depusa de dvs. la Inspectoratul Teritorial de Munca sau la Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, pentru verificarea locurilor de munca nominalizate, va cuprinde obligatoriu urmatoarele date: unitatea, sectia, atelierul, locul de munca, descrierea activitatii de baza desfasurate, precum si categoriile profesionale si numarul de angajati.

Tags: munca in conditii specialeconditii specialemedicina munciisecuritatea si sanatatea in munca


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Tot ce trebuie sa stiti despre munca in conditii speciale
Rating:
Nota: 5 din 2 voturi

Articole conexe

Neindeplinirea obiectivelor de performanta poate duce la concedierea salariatului?

de Blogul Specialistului
Da, este posibil, insa lucrurile sunt putin mai complicate. Sunt anumite proceduri pe care trebuie sa le respectam pentru a dispune concedierea...
Legislatia muncii
Citeste mai departe

Pasii pe care ii parcurgem in cazul concediilor de risc maternal

de Blogul Specialistului
Concediile de risc maternal se acorda conform reglementarilor OUG 96 din 2003 si a Normelor metodologice de aplicare a legislatiei in domeniu. 1....
Legislatia muncii
Citeste mai departe

Invoirea salariatului nu ii suspenda contractul de munca si nu se inregistreaza in Revisal

de Adela Simonescu
Cu toate ca nu este reglementata in Codul Muncii sau in alt act normativ, invoirea reprezinta o notiune de care ne lovim adesea si pe care trebuie sa...
Legislatia muncii
Citeste mai departe

Care sunt elementele esentiale ale informarii la angajare?

de Adela Simonescu
Asa cum bine stim, orice persoana selectata in vederea angajarii trebuie sa fie informata cu privire la un anumit minim de informatii...
Legislatia muncii
Citeste mai departe

Comentarii0 comentarii

+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania.
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania."