Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Rentrop ∧ Straton

Reglarea in balanta a unor stocuri. Atentie la inregistrarile contabile!



Analizam urmatoarea situatie:

1. Stoc marfa = 4.000 lei
2. Datorii = 17.000 lei
3. Creante = 26.000 lei
Aceste sume au o vechime mai mare de 4 ani.

Mentionam faptul ca stocul de marfa provine din alimente perisabile la care termenul de garantie este depasit si nu a mai putut fi valorificata. Datoriile sunt la furnizori, acestia nu au putut fi platiti din lipsa de lichiditati, nu au emis nicio pretentie asupra societatii.

Pentru clienti s-a deschis actiune in instanta, fara a se obtine vreo solutie deoarece aceste firme nu au putut fi gasite la domiciliul lor fiscal sau nu mai exista.

Se mentioneaza ca societatea in cauza a fost platitoare de TVA pana in septembrie 2012 si in prezent are activitatea suspendata.

Tinand cont de informatiile de mai sus, vom analiza care sunt inregistrarile contabile corecte.

In urma inventarierii, daca s-a constatat ca stocul de marfa nu ma poate fi valoificat, s-a popus probabil scoaterea sa din gestiune.

Fiind voba de mafuri perisabile, cheltuielile inregistrate la scoaterea din gestiune a marfurilor : 607 = 371 vor fi analizate astfel:

1) Conform art. 21, alin. (3), litera d) din Codul fiscal perisabilitatile sunt deductibile in limita stabilita de lege, respectiv prevederile H 831/2004.
 
2) Conform punctului 53, alin. (12) din Normele metodologice de aplicare a art. 148 din Codul fiscal:

"(12) In conformitate cu prevederile art. 148  alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei in cazul perisabilitatilor, in limitele stabilite prin lege, (...) In cazul depasirii limitelor de perisabilitate (...), se ajusteaza taxa aferenta depasirii acestora."
 
Deci o parte din cheltuieli - calculata prin aplicarea coeficientilor pe care ii veti regasi in Anexa de la H831/2004 - vor fi deductibile.

In ceea ce priveste TVA aferent cheltuielilor cu marfurile ce depasesc limitele de perisabilitate acceptate , dat fiind ca dvs. nu mai sunteti platitori de TVA , iar la iesirea din acest sistem (al persoanelor impozabile dpv al TVA) ati ajustat deja TVA aferent stocurilor aflate in gestiune, acum nu mai aveti nicio obligatie in acest sens.Argumentatia este valabila si in ceea ce priveste TVA aferent datoriilor si creantelor.

    Datoriile de 17.000 de lei, - dat fiind a au o vechime mai mare de 3 ani (deci prescrise) si inteleg ca nu aveti de gand sa le achitati si nici nu au fost facute demersuri care sa va oblige sa o faceti – vor fi tecute la venituri :

4XX = 758 17.000 veniturile acestea fiind impozabile.
 

    Creantele de 26.000 de lei - de asemenea prescrise - vor fi date pe cheltuieli :

Probabil ca atunci cand ati obervat neplata creantelor si ati actionat firmele in instanta ati inregistrat evidentierea lor la Clienti incerti

4118   =   4111
Si ati constituit Ajustari pentru deprecierea creantelor

    =  491 la nivelul sumei pe care ati presupus ca nu o mai puteti recupera.

 
La scoaterea din evidenta a creantelor neincasate se inregistreaza :

    =  4118          

      Si concomitent veti relua la venituri ajustarile pentru depreciere ramase fara obiect :

    =  7814.

     1) Deductibilitatea cheltuielilor inregistrate la scoaterea din evidenta a clientilor incerti

Conform art. 21, alin. (2), litera n) din Codul fiscal:

"(2) Sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri si:

(…)
n) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, in urmatoarele cazuri:
1. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
2. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
3. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
4. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul (Dificultatile financiare majore care afecteaza intregul patrimoniu al debitorului sunt cele care rezulta din situatii exceptionale determinate de calamitati naturale, epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe si in caz de razboi.)"

Conform art. 21, alin. (4), litera o) :

"(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:

(...)
o) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 22, precum si pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, in alte situatii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n). In aceasta situatie, contribuabilii care scot din evidenta clientii neincasati sunt obligati sa comunice in scris acestora scoaterea din evidenta a creantelor respective, in vederea recalcularii profitului impozabil la persoana debitoare, dupa caz."

Raspuns oferit de specialistii PortalContabilitate.ro

Tags: cheltuieli deductibilecheltuieli nedeductibilereglare stocuriinregistrari contabile


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Reglarea in balanta a unor stocuri. Atentie la inregistrarile contabile!
Rating:
Nota: 4 din 3 voturi

Articole conexe

Suspendarea CIM din initiativa salariatului si din initiativa angajatorului

de Adela Simonescu
Specialistii in legislatia muncii amintesc in materialul dat publicitatii care sunt cele 6 situatii in care un contract individual de munca se poate...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Scutirea timp de trei ani de la plata impozitului pe salariu pentru tinerii pana in 25 de ani

de Blogul Specialistului
Consiliul Legislativ a aprobat proiectul de lege care prevede scutirea timp de trei ani de la plata impozitului pe salariu in cazul tinerilor cu...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Situatiile financiare pentru 2015 se depun pana la 30 mai 2016

de Blogul Specialistului
Asa cum bine stim,  OMFP 123 din 4 februarie 2016 (OMFP 123/2016) reglementeaza cele mai importante aspecte referitoare la  intocmirea si...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Situatiile financiare care se intocmesc pentru 2015

de Blogul Specialistului
Care sunt situatiile financiare ce trebuie intocmite pentru anul 2015 si ce aspecte trebuie sa retinem la intocmirea acestora? De la bun inceput...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Comentarii0 comentarii

+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
OUG 82 Negocierea Salariilor - Sfaturi, sanctiuni de evitat
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

"OUG 82 Negocierea Salariilor - Sfaturi, sanctiuni de evitat"