Rentrop ∧ Straton
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Caz practic: Taxare inversa la achizitionarea de hoteluri



 Intrebare:

O societate a achizitionat in septembrie si noiembrie 2007 trei hoteluri pentru care s-a aplicat “taxarea inversa”, cu taxa pe valoarea adaugata in suma de 7.500.000 lei. Taxarea inversa este inregistrata in contabilitate 4426 = 4427, cu suma de 7.500.000 lei, dar nu si in decontul de TVA.

In luna noiembrie 2007 s-a achizitionat si mobilier (mijloace fixe si obiecte de inventar) cu taxa pe valoarea adaugata dedusa de 1.100.000 lei.

In decembrie 2007 societatea a inchiriat hotelurile unei persoane juridice pentru care a aplicat regimul de taxare, prin emiterea facturii cu taxa pe valoarea adaugata de 70.500 lei. Notificarea regimului de taxare pentru inchiriere s-a depus pe 25 februarie 2008.

Ce ajustari ale TVA trebuie efectuate?

Raspuns :

Conform prevederilor art. 126 alin. (9) lit. c) coroborate cu prevederile art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, este scutita de TVA fara drept de deducere inchirierea de bunuri imobile. Exista si exceptii: operatiunile de cazare care sunt efectuate in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similara, inclusiv inchirierea terenurilor amenajate pentru camping; inchirierea de spatii sau locatii pentru parcarea autovehiculelor; inchirierea utilajelor si a masinilor fixate definitiv in bunuri imobile si inchirierea seifurilor.

Conform art. 141 alin. (3) din Codul fiscal, orice persoana impozabila poate opta pentru taxarea operatiunilor prevazute la alin. (2) lit. e) in conditiile stabilite prin norme.

Dupa aderare!

In ceea ce priveste un bun imobil sau o parte a acestuia, construit, achizitionat, transformat sau modernizat la sau dupa data aderarii, conditiile in care o persoana impozabila poate opta pentru taxarea operatiunilor prevazute la art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, sunt cele prevazute la pct. 38 alin. (2) - (9) din normele metodologice.

Conform pct. 38 alin. (2) lit. c) din normele metodologice, un bun imobil sau o parte a acestuia, este considerat ca fiind achizitionat la sau dupa data aderarii daca data la care se indeplinesc toate formalitatile legale pentru transferul titlului de proprietate de la vanzator la cumparator are loc la data aderarii sau dupa aderare.

Pana la 1 ianuarie 2008, conform pct. 38 alin. (3) din normele metodologice, optiunea pentru taxarea operatiunilor prevazute la alin. (2) lit. e) din Codul fiscal se notifica organelor fiscale competente pe formularul prezentat in anexa 1 la normele metodologice si se exercita de la data depunerii notificarii sau de la o alta data ulterioara inscrisa in notificare.

Pana la 1 ianuarie 2008, conform pct. 38 alin. (7) din normele metodologice, persoanele impozabile notificau la organele fiscale competente cu privire la anularea optiunii, prin formularul prezentat in anexa 2 la normele metodologice. Aplicarea scutirii de taxa era permisa numai dupa depunerea notificarii cu privire la anularea optiunii.

Data inscrisa in notificare

De la 1 ianuarie 2008, conform pct. 38 alin. (3) si (5) din normele metodologice, optiunea pentru taxarea operatiunilor prevazute la alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, se notifica organelor fiscale competente pe formularul prezentat in anexa nr. 1 la normele metodologice si se exercita de la data inscrisa in notificare. O copie de pe notificare trebuie transmisa clientului. Depunerea cu intarziere a notificarii nu anuleaza dreptul persoanei impozabile de a aplica regimul de taxare.

Persoana impozabila care a optat pentru regimul de taxare poate aplica regimul de scutire de taxa prevazut la art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal de la data inscrisa in notificarea prevazuta la alin. (7).

Optare tacita

De la 1 ianuarie 2008, conform pct. 38 alin. (6) din normele metodologice, persoanele impozabile care au optat tacit inainte de data aderarii pentru inchirierea, concesionarea sau arendarea de bunuri imobile trebuie sa depuna notificarea prevazuta in anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice in termen de 90 de zile de la data aderarii. Persoanele impozabile care au depus notificari pentru taxarea operatiunilor de inchiriere, concesionare sau arendare de bunuri imobile, inainte de data aderarii, nu mai au obligatia sa aplice acest regim de taxare pe o perioada de 5 ani de la data inscrisa in notificare, daca depun notificarea pentru renuntarea la regimul de taxare prevazuta la alin. (7) si nu este necesara modificarea notificarii in sensul mentionarii suprafetei bunului imobil, in loc de procent din bunul imobil, conform mentiunilor din anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.

De la 1 ianuarie 2008, conform pct. 38 alin. (7) din normele metodologice, persoana impozabila va notifica organele fiscale competente cu privire la anularea optiunii, prin formularul prezentat in anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice. Aplicarea scutirii de taxa este permisa de la data inscrisa in notificare.

De la 1 ianuarie 2008, conform pct. 38 alin. (8) si (9) din normele metodologice, in cazul in care optiunea pentru taxarea operatiunilor prevazute la alin. (2) lit. e) din Codul fiscal se exercita de catre o persoana impozabila care nu a avut dreptul la deducerea integrala sau partiala a taxei aferente imobilului sau partii din imobil care face obiectul optiunii, persoana impozabila va efectua o ajustare in favoarea sa in situatiile prevazute la art. 149 din Codul fiscal, daca bunul se afla in cadrul perioadei de ajustare.

Ajustarea taxei deduse

Orice persoana impozabila care aplica regimul de scutire prevazut de art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal si care a avut dreptul la deducerea integrala sau partiala a taxei aferente bunului imobil sau partii din bunul imobil va efectua ajustarea taxei deduse conform art. 149 din Codul fiscal, daca bunul se afla in cadrul perioadei de ajustare.

Daca pentru operatiunile prevazute la art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal efectuate in anul 2007, optiunea pentru taxare s-a depus cu intarziere, cum s-a intamplat in cazul prezentat, din punct de vedere juridic sunt doua opinii:

Solutii

1. Intr-o prima opinie se poate considera ca pentru notificarea depusa in 25 februarie 2008 pentru operatiuni de inchiriere efectuate in luna decembrie 2007, in lipsa unor dispozitii legale tranzitorii, se tine seama de prevederile legale in vigoare la momentul efectuarii operatiunii de inchiriere, intrucat dreptul de a opta prin notificare ia nastere din momentul efectuarii operatiunii de inchiriere.

Daca se aplica aceasta opinie in care, conform pct. 38 alin. (3) din normele metodologice, in vigoare in decembrie 2007 in momentul efectuarii operatiunii de inchiriere, optiunea pentru taxarea acesteia se notifica organelor fiscale competente pe formularul prezentat in anexa 1 la normele metodologice si se exercita de la data depunerii notificarii sau de la o alta data ulterioara inscrisa in notificare, societatea din exemplul nostru nu avea dreptul sa emita factura cu TVA pentru inchirierea celor trei hoteluri pentru luna decembrie 2007, iar inchirierea bunurilor imobile de catre societate era operatiune scutita de taxa conform art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal.

In aceasta situatie societatea avea obligatia sa ajusteze taxa pe valoarea adaugata dedusa pentru bunurile imobile respective in luna septembrie si noiembrie 2007 pentru o douazecime din aceasta taxa, respectiv pentru anul 2007.

Conform art. 149 alin. (4) lit. a) pct. 2 din Codul fiscal, taxa deductibila aferenta bunurilor de capital prevazuta la art. 149 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal, se ajusteaza in situatia in care bunurile de capital sunt folosite pentru operatiuni care nu dau drept de deducere a taxei. Perioada de ajustare este de 5 ani pentru bunurile de capital achizitionate, altele decat bunurile imobile, si de 20 ani pentru bunurile imobile achizitionate. Perioada de ajustare incepe de la 1 ianuarie a anului in care bunurile de capital au fost achizitionate. In cazul nostru perioada de ajustare de 20 de ani pentru cladirile inchiriate in luna decembrie 2007 incepe la 1 ianuarie 2007.

In exemplul nostru societatea avea obligatia sa ajusteze in luna decembrie 2007 pentru o douazecime din taxa dedusa pentru cele trei cladiri de 7.500.000 lei, intrucat in aceasta opinie optiunea pentru taxare exercitata cu intarziere in baza art. 141 alin. (3) din Codul fiscal, se aplica de la 1 ianuarie 2008.

2. Intr-o a doua opinie, se poate considera ca pentru notificarea depusa pe 25 februarie 2008, pentru operatiunea de inchiriere efectuata in luna decembrie 2007 trebuie sa se tina seama de prevederile legale in vigoare la data depunerii notificarii, in situatia lipsei unor dispozitii legale tranzitorii contrare. Intrucat nu exista dispozitii tranzitorii se aplica prevederile legale in vigoare la data depunerii notificarii, repectiv la data de 25 februarie 2008.

Daca se aplica aceasta opinie in care, conform pct. 38 alin. (3) din normele metodologice, in vigoare de la 1 ianuarie 2008, depunerea cu intarziere a notificarii optiunii pentru taxarea operatiunilor prevazute la art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, nu anuleaza dreptul persoanei impozabile de a aplica regimul de taxare, societatea din exemplul nostru nu trebuie sa ajusteze taxa dedusa initial (in septembrie si noiembrie 2007), pentru cladirile inchiriate.


Tags: taxare inversatvaCodul fiscalcalcul tvabaza de impozitarefacturi fiscalecodul fiscal 2008


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Caz practic: Taxare inversa la achizitionarea de hoteluri
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Articole conexe

Suspendarea CIM din initiativa salariatului si din initiativa angajatorului

de Adela Simonescu
Specialistii in legislatia muncii amintesc in materialul dat publicitatii care sunt cele 6 situatii in care un contract individual de munca se poate...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Scutirea timp de trei ani de la plata impozitului pe salariu pentru tinerii pana in 25 de ani

de Blogul Specialistului
Consiliul Legislativ a aprobat proiectul de lege care prevede scutirea timp de trei ani de la plata impozitului pe salariu in cazul tinerilor cu...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Situatiile financiare pentru 2015 se depun pana la 30 mai 2016

de Blogul Specialistului
Asa cum bine stim,  OMFP 123 din 4 februarie 2016 (OMFP 123/2016) reglementeaza cele mai importante aspecte referitoare la  intocmirea si...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Situatiile financiare care se intocmesc pentru 2015

de Blogul Specialistului
Care sunt situatiile financiare ce trebuie intocmite pentru anul 2015 si ce aspecte trebuie sa retinem la intocmirea acestora? De la bun inceput...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Comentarii0 comentarii

+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania.
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania."