Rentrop ∧ Straton
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA neplatitor de TVA. Prestari servicii in UE



Analizam astazi cazul unui PFA neplatitor de TVA care efectueaza servicii de traducere in Romania pentru un client din UE (institutie de invatamant din Anglia, neplatitoare de TVA). Contravaloarea serviciilor prestate e incasata in euro.

Vom afla ce obligatii are un PFA neplatitor de TVA in ce priveste inregistrarea tranzactiilor intracomunitare la ANAF, declaratiile, TVA-ul si impozitul.

De asemenea, vom stabili ce obligatii exista in cazul in care clientul din UE este platitor de TVA.

Solutia consultantului:

I) Situatia in care clientul PFA este o scoala din Anglia neplatitoare de TVA:

Pentru a face judecata situatiei, pornim de la ideea ca scoala este o institutie publica, ce nu desfasoara activitati economice. In aceasta situatie, scoala din Anglia este, din punctul de vedere al TVA, o persoana juridica neimpozabila (adica este o persoana juridica ce nu desfasoara activitati economice).

Persoana neimpozabila, in sensul TVA, este o persoana (juridica sau fizica) ce nu poate sa desfasoare activitati economice, ci desfasoara numai activitati non profit sau fara vreun scop patrimonial. A nu se confunda persoana (fizica sau juridica) neimpozabila cu persoana impozabila neinregistrata in scop de TVA. O persoana impozabila (adica o persoana care desfasoara activitati economice) poate sa fie sau nu inregistrata in scop de TVA. Astfel, PFA dvs. este o persoana impozabila neinregistrata in scop de TVA.
 
Asadar, primul pas este acela de a stabili locul prestarii serviciului (adica locul - tara - unde se pune, unde se plateste TVA). Locul prestarii unui serviciu se stabileste conform regulilor redate la art. 133 din codul fiscal.

La art. 133 alin. (3) avem regula generala pentru stabilirea locului prestarii in conditiile in care prestatorul este persoana impozabila (care, asa cum am stabilit mai sus, desfasoara activitati economice - necontind daca este sau nu inregistrata in scop de TVA), iar beneficiarul este o persoana (fizica sau juridica) neimpozabila (in cazul nostru, scoala din Anglia). Conform acestui articol, locul prestarii in aceasta situatie, este locul unde prestatorul isi are sediul activitatii economice - deci este in Romania. Insa aceasta este o regula generala.

In norme, la punctul 15 se prevede: "Locul serviciilor prestate catre persoane neimpozabile se determina in conformitate cu prevederile art. 133 alin. (3) din Codul fiscal, daca nu se aplica exceptiile prevazute la art. 133 alin. (4) si (5) din Codul fiscal."

Asadar, in Codul Fiscal, tot la art. 133, dar la alineatele (4) si (5) avem exceptii de la regula generala stabilita la alin. (3) in ceea ce priveste locul prestarii.

Deci, vom analiza serviciile mentionate la alineatele 4 si sa vedem daca traducerea se regaseste printre acestea, pentru a putea stabili locul prestarii in conformitet cu aceste alinetate.
Insa constatam ca serviciul de traducere nu face parte dintre serviciile prevazute a avea alt loc de prestare decat cel stabilit prin regula generala prevazua la art. 133 alin. (3).

In concluzie, locul prestarii serviciului de traducere efectuat de PFA-ul din Romania (neinregistrat in scop de TVA) catre o persoana neimpozabila din UE (la randul ei neinregistrata in scop de TVA) este locul unde prestatorul are sediul activitatii economice, deci este in Romania.
 
Urmatorul pas este acela de a stabili daca serviciul respectiv are, in Romania, vreo scutire. Scutirile de TVA se regasesc la art. 141 - 144^1. Intre aceste scutiri nu se regaseste si serviciul de traducere, asadar, acesta este impozabil in Romania.

Cota aplicabila este de 24%, intrucit nu este un serviciu aferent cotei de 9%, cote prevazute la art. 140.
 
Al treilea pas este stabilirea persoanei obligate la plata TVA in Romania.

Conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, persoana obligata la plata taxei la bugetul roman este persoana impozabila care efectueaza prestari de servicii, daca taxa este datorata in conformitate cu titlul respectiv, adica daca este datorata in conformitate cu art. 133 alin. (3) din Codul Fiscal. Deci, persoana obligata la plata taxei este prestatorul, adica PFA-ul roman.
 
Al patrulea pas se refera la plata efectiva a taxei la buget. In conformitate cu art. 152 alin. (1) in codul fiscal, referitor la regimul de scutire pentru intreprinderile mici "Persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 1251 alin. (2) lit. a), a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este inferioara plafonului de 65.000 euro, al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, respectiv 220.000 lei, poate aplica scutirea de taxa, denumita in continuare regim special de scutire, pentru operatiunile prevazute la art. 126 alin. (1)...".

Asadar, PFA, deoarece este considerat intreprindere mica si nu este inregistrat ca platitor de TVA, aplicind regimul de scutire pentru intreprinderile mici, nu trebuie sa plateasca taxa la buget, desi acesta este datorata in Romania.

PFA-ul se comporta ca si cum ar presta serviciul de traducere unei alte companii (entitati) romanesti: nu aplica TVA pe factura emisa de el si nu plateste TVA la bugetul de stat.

Pentru clientul sau din Anglia - scoala - va emite factura fara TVA, in euro, si va mentiona pe factura ca este scutit de TVA conform art. 152 din codul fiscal din Romania si ca operatiunea este impozabila in Romania conform art. 133 alin. (3) din codul fiscal (sau conform art. 45 din directiva 112/2006).

Va incasa suma in valuta, o va transforma in lei la cursul BNR valabil in data incasarii si o va trece in RJIP la rubrica Incasari - banca. Aceasta suma incasata va fi inclusa in venitul brut al PFA-ului, in vederea impozitarii.

Neavand obligatia platii taxei la buget, PFA-ul nu are nicio obligatie fata de ANAF pe linia TVA, privind aceasta situatie.

In ceea ce priveste impozitul cu retinere la sursa, acesta se retine doar in cazul in care o entitate romaneasca plateste (deci, este beneficiar) un serviciu primit de la extern, nu atunci cand ea il presteaza.
 
II) Situatia in care clientul PFA este o persoana impozabila inregistrata in scop de TVA:
In aceasta situatie, lucrurile se complica un pic.

Pentru stabilirea locului prestarii, sunt aplicabile prevederile art. 133 alin. (2) din Codul Fiscal, care stabileste regula generala, conform careia locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice.

Dar si pentru aceasta situatie trebuie sa analizam exceptiile de la regula generala, exceptii care sint prevazute la celelalte alineate, respectiv (4) si (5).

In cadrul exceptiilor, serviciul de traducere nu se regaseste, asa ca se aplica regula generala, iar locul prestarii (locul unde se va pune si se va plati TVA) este locul unde se afla beneficiarul, deci in statul membru al clientului.

Persoana obligata la plata taxei este beneficiarul, intrucit locul prestarii este in statul membru in care isi are sediul activitatii eonomice.

Insa prestatorul din Romania trebuie sa faca dovada ca beneficiarul serviciului de traducere este o persoana impozabila inregistrata in scop de TVA la el in tara, solicitindu-i acestuia sa-i comunice adresa sediului sau economic si codul valabil de inregistrare in scop de TVA din statul membru.

In aceasta situatie, serviciul respectiv este un serviciu intracomunitar si face obiectul declararii in declaratia recapitulativa VIES 390.

In acest scop, PFA din Romania, desi nu este inregistrat in scop de TVA normal (pentru depasirea plafonului de 220.000 lei, conform art. 153), este obligat sa se inregistreze ca platitor de TVA conform art. 153^1 alin. (1) litera b) din codul fiscal, prin depunerea declaratiei 091 "Declaratie de inregistrare in scopuri de TVA/Declarație de mențiuni pentru alte persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii".

In cadrul acestei declaratii, se va completa sectiunea I "Inregistrare in scopuri de TVA", bifind punctul 2 "Inregistrare pentru prestări de servicii care au locul in alt stat membru, pentru care beneficiarul serviciului este persoana obligata la plata taxei conform echivalentului din legislația altui stat membru al art. 150 alin. (2) din Codul fiscal".

Odata cu solicitarea inregistrarii in scop de TVA pentru efectuarea de prestari servicii intracomunitare, PFA va solicita si inregistrarea in Registrul Operatorilor Intracomunitari, conform art. 158^2 din codul fiscal, prin depunerea formularului 095 "Cerere de inregistrare in / radiere din Registrul Operatorilor Intracomunitari".

Odata primit CIF-ul de platitor de TVA doar pentru servicii intracomunitare si inregistrat in ROI, PFA va intocmi factura catre clientul sau din UE in euro si va trece pe ea, printre altele, si acest cod de inregistrare in scop de TVA. De asemenea, va mentiona pe factura externa adresa si codul de inregistrare in scop de TVA ale beneficiarului sau.

Pentru PFA, codul de inregistrare in scop de tva pentru servicii intracomunitare se utilizeaza numai in relatia cu beneficiarii sai din UE - persoane impozabile - si doar in scop de TVA.

Nu se utilizeaza in relatia cu partenerii din Romania, carora le va comunica, in continuare, CUI-ul (de la Registrul Comertului) sau CIF-ul obtinut la inregistrarea PFA-ul la ANAF (primul CIF).
 
Dupa facturarea catre clientul din UE, pina la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-a emis factura, trebuie depusa la ANAF declaratia VIES 390 (la ghiseu sau pe internet, utilizind semnatura electronica), in care se va trece, la datele sale, CIF-ul de platitor de TVA.

Se alege tipul "P", se trece CIF-ul de platitor de TVA al beneficiarului, denumirea acestuia si suma in lei din factura (suma in valuta trasnformata in lei la cursul BNR valabil in ziua facturii).

Nu se intocmeste si nu se depune decont de TVA si nu se plateste TVA la buget de stat pentru aceasta situatie.
 
Nici in aceasta situatie nu se pune problema retinerii la sursa, de catre PFA, a impozitului pe nerezidenti, nefiind vorba de un serviciu platit, ci de un serviciu prestat si incasat.
 

Tags: TVAPFA neplatitor de TVAanafcodul fiscal


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

PFA neplatitor de TVA. Prestari servicii in UE
Rating:
Nota: 4.25 din 51 voturi

Articole conexe

Suspendarea CIM din initiativa salariatului si din initiativa angajatorului

de Adela Simonescu
Specialistii in legislatia muncii amintesc in materialul dat publicitatii care sunt cele 6 situatii in care un contract individual de munca se poate...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Scutirea timp de trei ani de la plata impozitului pe salariu pentru tinerii pana in 25 de ani

de Blogul Specialistului
Consiliul Legislativ a aprobat proiectul de lege care prevede scutirea timp de trei ani de la plata impozitului pe salariu in cazul tinerilor cu...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Situatiile financiare pentru 2015 se depun pana la 30 mai 2016

de Blogul Specialistului
Asa cum bine stim,  OMFP 123 din 4 februarie 2016 (OMFP 123/2016) reglementeaza cele mai importante aspecte referitoare la  intocmirea si...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Situatiile financiare care se intocmesc pentru 2015

de Blogul Specialistului
Care sunt situatiile financiare ce trebuie intocmite pentru anul 2015 si ce aspecte trebuie sa retinem la intocmirea acestora? De la bun inceput...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

1ComentariiAdauga comentariul tau

1
Alexandru Chiscan 09-Ian-2018
Va rog sa afisati data la care a fost scris articolul, nu e clar daca se mai aplica sau nu ce scrie in el.
+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania.
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania."