Rentrop ∧ Straton
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata



In Monitorul Oficial cu nr. 364 din data de 13 mai 2008, a fost publicat Ordinul 1372/2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Prezentul ordin abroga Ordinul 2217/2006 si propune noi modele orientative ale jurnalelor de vanzari si cumparari, registrului non-transferurilor si registrul bunurilor mobile corporale primite in scopul expertizarii sau efectuarii de lucrari asupra acestora.

Conform prevederilor art. 156 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia sa tina evidente corecte si complete urmatorii:

a) persoanele impozabile stabilite in Romania, pentru operatiunile efectuate in desfasurarea activitatilor economice, pentru operatiunile pentru care sunt obligate la plata taxei, precum si pentru orice alta operatiune reglementata la titlul VI din Codul fiscal;

b) persoanele obligate la plata taxei pentru orice operatiune sau care se identifica drept persoane inregistrate in scopuri de TVA conform titlului VI din Codul fiscal, in scopul desfasurarii oricarei operatiuni, pentru operatiunile respective;

c) persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile, pentru toate achizitiile intracomunitare;
Consilier TVA

d) asociatul care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre parti, in cazul asociatiilor in participatiune care nu constituie o persoana impozabila, pentru operatiunile realizate de respectiva asociatie in participatiune.

Jurnalele, registrele, evidentele si alte documente similare nu sunt formulare tipizate stabilite de Ministerul Economiei si Finantelor. Fiecare persoana impozabila poate sa isi stabileasca modelul documentelor pe baza carora determina taxa colectata si taxa deductibila, conform specificului propriu de activitate.


Guvernul a modificat Codul Fiscal prin ordonanta de urgenta! Si nu e ultima oara!

Jurnalele, registrele, evidentele si alte documente similare se pot intocmi manual sau prin utilizarea sistemului informatic, si se pot stoca prin orice metode si in orice loc, in urmatoarele conditii:

a) locul de stocare sa se afle pe teritoriul Romaniei, cu exceptia celor intocmite prin mijloace electronice, care pot fi pastrate in orice loc, daca pe perioada stocarii:
1.se garanteaza accesul on-line la datele respective;
2.se garanteaza integritatea continutului documentelor respective;

b) in cazul stocarii prin mijloace electronice, aceste documente sa fie puse la dispozitia organelor fiscale competente fara nicio intarziere, ori de cate ori se solicita acest lucru.

Jurnalele, registrele, evidentele si alte documente similare se vor intocmi de catre fiecare persoana impozabila astfel incat sa cuprinda cel putin elementele prevazute la pct. 79 din Normele metodologice referitor la art.156 din Codul fiscal, si anume:

Registrul non-transferurilor va cuprinde:

  • denumirea si adresa primitorului;
  • un numar de ordine;
  • data transportului bunurilor;
  • descrierea bunurilor transportate;
  • cantitatea bunurilor transportate;
  • valoarea bunurilor transportate;
  • data transportului bunurilor care se introduce dupa prelucrare sau expertiza;
  • descrierea bunurilor returnate;
  • cantitatea bunurilor returnate;
  • descrierea bunurilor care nu sunt returnate, cantitatea acestora si o mentiune referitoare la documentele emise in legatura cu aceste operatiuni, dupa caz, precum si data emiterii acestor documente.

Registrul bunurilor primite va cuprinde:

  • denumirea si adresa expeditorului;
  • un numar de ordine;
  • data primirii bunurilor;
  • descrierea bunurilor primite;
  • cantitatea bunurilor primite;
  • data transportului bunurilor transmise clientului dupa expertizare sau prelucrare;
  • cantitatea si descrierea bunurilor care sunt returnate clientului dupa expertizare sau prelucrare;
  • cantitatea si descrierea bunurilor care nu sunt returnate clientului;
  • o mentiune referitoare la documentele emise in legatura cu serviciile prestate, precum si data emiterii acestor documente. Jurnalele pentru vanzari si pentru cumparari, registrele, evidentele si alte documente similare ale activitatii economice a fiecarei persoane impozabile se vor intocmi astfel incat sa permita stabilirea urmatoarelor elemente :

a) valoarea totala, fara taxa, a tuturor livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii efectuate de aceasta persoana in fiecare perioada fiscala, evidentiata distinct pentru:
1. livrarile intracomunitare de bunuri scutite;
2. exporturile de bunuri si alte operatiuni scutite de taxa, livrari/prestari scutite de taxa sau pentru care locul livrarii/prestarii este in afara Romaniei;
3.operatiunile care nu au loc in Romania; livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii taxabile si carora li se aplica cote diferite de taxa;

b) valoarea totala, fara taxa, a tuturor achizitiilor pentru fiecare perioada fiscala, evidentiata distinct pentru:
1. achizitii intracomunitare de bunuri;
2. achizitii de bunuri/servicii pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei in conditiile art. 150 alin. (1) lit. b)-g) din Codul fiscal;
3. achizitii de bunuri, inclusiv provenite din import, si de servicii, taxabile, carora li se aplica cote diferite de taxa;

c) taxa colectata de respectiva persoana pentru fiecare perioada fiscala;

d) taxa totala deductibila si taxa dedusa pentru fiecare perioada fiscala;

e) calculul taxei deduse provizoriu pentru fiecare perioada fiscala, a taxei deduse efectiv pentru fiecare an calendaristic si al ajustarilor efectuate, atunci cand dreptul de deducere se exercita pe baza de pro-rata, evidentiind distinct:
1. taxa dedusa conform art. 147 alin. (3) din Codul fiscal;
2. taxa nededusa conform art. 147 alin. (4) din Codul fiscal;
3. taxa dedusa pe baza de pro-rata conform art. 147 alin. (5) din Codul fiscal.

De asemenea, in ordin sunt prezentate si modelele orientative ale jurnalelor si registrelor.


Tags: contabilitatelegea contabilitatiicontaMonitorul OficialTVAcod fiscalfacturifinanciarcontabilulMinisterul Finantelorconsultant fiscal


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Articole conexe

Suspendarea CIM din initiativa salariatului si din initiativa angajatorului

de Adela Simonescu
Specialistii in legislatia muncii amintesc in materialul dat publicitatii care sunt cele 6 situatii in care un contract individual de munca se poate...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Scutirea timp de trei ani de la plata impozitului pe salariu pentru tinerii pana in 25 de ani

de Blogul Specialistului
Consiliul Legislativ a aprobat proiectul de lege care prevede scutirea timp de trei ani de la plata impozitului pe salariu in cazul tinerilor cu...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Situatiile financiare pentru 2015 se depun pana la 30 mai 2016

de Blogul Specialistului
Asa cum bine stim,  OMFP 123 din 4 februarie 2016 (OMFP 123/2016) reglementeaza cele mai importante aspecte referitoare la  intocmirea si...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Situatiile financiare care se intocmesc pentru 2015

de Blogul Specialistului
Care sunt situatiile financiare ce trebuie intocmite pentru anul 2015 si ce aspecte trebuie sa retinem la intocmirea acestora? De la bun inceput...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Comentarii0 comentarii

+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania.
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania."