Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Vanzare cu amanuntul. Documente pentru transferul marfii
Publicat de catre Fiscalitatea.roNr. vizualizari: 19827 / Rating utilizatori: 4.75 din 4 voturi
Supunem atentiei dvs. cazul unei societati comerciale care desfasoara comert en gros. Intrarile de marfuri se fac la pretul furnizorului, iar descarcarea de gestiune se face ca diferenta intre rulajul contului 707 si cel al lui 607.
La un moment dat, societatea isi deschide un punct de lucru cu vanzare cu amanuntul al marfurilor pe care le are in depozitul en gros.
Vom vedea astfel care sunt documentele pe care trebuie sa le intocmeasca la transferul marfurilor din depozit la punctul de lucru si la ce pret intra marfurile in gestiunea de vanzare cu amanuntul.
In cazul vanzarilor cu amanuntul, trebuie sa aveti casa de marcat. Bonul emis de aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii obligatorii:
- denumirea si codul fiscal ale agentului economic emitent;
- adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal;
- logotipul si seria fiscala ale aparatului;
- numarul de ordine;
- data si ora emiterii;
- denumirea fiecarui bun livrat sau serviciu prestat;
- pretul sau tariful unitar;
- cantitatea;
- valoarea pe fiecare operatiune, inclusiv TVA, cu indicarea cotei de taxa;
- valoarea totala a bonului, inclusiv TVA;
- valoarea totala a TVA pe cote de taxa, cu indicarea nivelului de cota;
- valoarea totala a operatiunilor scutite de TVA, precum si valoarea altor taxe care nu se cuprind in baza de impozitare a TVA, daca este cazul.
De asemenea, in cazul vanzarilor cu amanuntul, evidenta marfii in gestiune se face la pretul de vanzare cu amanuntul (pretul unitar ce trebuie regasit pe bonul fiscal), iar metoda de evidentiere a stocurilor este global-valorica.
Stocul zilnic valoric al marfurilor se tine cu ajutorul Raportului de gestiune, care se completeaza pe baza documentelor de intrare (cu valoarea la pret cu amanuntul din NIR-ul intocmit la intrarea marfii la punctul de lucuru) si de iesire a marfurilor si de depunere a numerarului din vinzare (raportul zilnic). Soldul final zilnic este egal cu soldul initial + intrari - iesiri.
Soldurile valorice ale marfurilor aflate in gestiune se verifica pe baza raportului de gestiune predat la contabilitate sau cu ocazia inventarierii, dupa caz.
Descarcarea din gestiune a marfurilor vandute in cadrul comertului cu amanuntul se face cu ajutorul unui coeficient, pe baza unei situatii de calcul, prevazut la art. 160 alin. (4) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009, care se va inmulti cu caloarea vanzarilor de marfa din perioada, fara TVA, rezultind adaosul comercial aferente iesirilor. Prin diferenta dintre valoarea vanzarilor cu TVA si (valoarea adaosului calculat ca mai sus si valoarea TVA neexigibila aferenta iesirilor) rezulta costul marfii vindute, la pret de furnizor, in cadrul unei perioade.
Raportul zillnic (numit si raporul Z) emis de casa de marcat fiscala trebuie sa contina urmatoarele date:
a) antetul bonului fiscal;
b) numarul de ordine al raportului Z, care va fi numai crescator si care se inregistreaza in contorul Z;
c) data emiterii raportului Z, respectiv ora, ziua, luna si anul;
d) numarul avariilor care determina stergerea memoriei RAM si ora producerii acestora. In cazul stergerii memoriei RAM, utilizatorul are obligatia de a reintroduce datele inscrise pe rola-jurnal privind tranzactiile efectuate de la ultima inchidere zilnica pana in momentul stergerii memoriei RAM.
La aparatele de marcat electronice fiscale echipate cu dispozitiv simplu de imprimare, unde nu este posibila reintroducerea datelor continute in rola-jurnal, datele de sinteza la nivel de zi trebuie recalculate automat din continutul jurnalului electronic;
e) numarul bonurilor fiscale emise in ziua raportata;
f) logotipul si seria fiscala ale aparatului;
g) valoarea totala zilnica a operatiunilor si totalul TVA;
h) valoarea totala zilnica a operatiunilor si TVA defalcata pe cote ale acesteia, cu indicarea nivelului de cota;
i) valoarea totala zilnica a operatiunilor scutite de TVA;
j) valoarea altor taxe care nu se cuprind in baza de impozitare a TVA.
Raportul Z este documentul pe baza caruia se inregistreaza veniturile din activitatea de comert cu amanuntul direct catre populatie in evidenta contabila.
Suma totala de pe raportul Z se inregistreaza, in ziua respectiva, in registrul de casa, pe incasari, iar in contabilitate va genera venitul din vinzarea marfurilor cu amanuntul si TVA colectata.
In cazul in care este intrerup curentul sau casa de marcat este defecta, vinzarile se inregistreaza intr-un raport special, care se achizitioneaza impreuna cu aparatul de marcat fiscal.
Acesta are acelasi rol ca si raportul Z.
Odata deschis punctul de lucru pentru vinzarea cu amanuntul, in contabilitate trebuie desfasurate analitice pentru conturile 371, 607 si 707:
- un analitic (de exemplu, 3711, 6071 si 7071) pentru vinzarea en-gross;
- alt analitic (de exemplu, 3712, 6072 si 7072) pentru vinzarea cu amanuntul.
De asemenea, trebuie desfasurate analitice si pentru contul 4428:
- un analitic pentru evidenta TVA neexigibila aferenta facturilor cu TVA la incasare (de exemplu 4428.01);
- alt analitic pentru evidenta TVA neexigibila aferenta marfii cu amanuntul (de exemplu 4428.02).
Nu ne specificati daca punctul de lucru pentru vinzarea cu amanuntul se afla in aceeasi incinta cu depozitul en-gross sau in alt loc.
Daca punctul de lucru se afla in aceeasi incinta cu depozitul (marfa nu paraseste spatiul respectiv), pentru transferul marfii din depozit la puntul de lucru se intocmeste "Bonul de transfer" - cod 14-3-3A.
Daca punctul de lucru este dispersat teritorial (in alt loc fata de depozit, in sensul ca sint transportate), se intocmeste Aviz de insotire a marfii - cod 14-3-6A, pe care se va face mentiunea "Fara factura - marfa pentru vinzare cu amanuntul"
Pe aceste document, pretul unitar este pretul cu care sint inregistrate marfurile in depozitul en-gross (la pret de furnizor fara TVA).
Odata cu intrarea in punctul de lucru, indiferent de documentul care se intocmeste (bon de transfer sau aviz), se va intocmi NIR - cod 14-3-1A -, pe care se va trece cantitatea din documentul de intrare la punctul de lucru, cantitatea efectiv receptionata, pretul de intrare (care este cel din depozitul en-gross), valoarea la pret de intrare, precum si pretul unitar de vinzare cu amanuntul si valoarea la pret de vinzare cu amanuntul.
Pe baza acestui NIR se va face si inregistrarea marfii, la valoarea de vinzare cu amanuntul, intrate la punctul de lucru.
Monografie:
1) intrare marfa in depoztul en-gross (vom inregitra TVA fara a tine cont de TVA la incasare), pe baza facturii de la furnizor si a NIR-ului intocmit pentru depozit:
-1000 buc * 10 lei / buc = 10.000 lei
3711 = 401 10.000 lei
4426 = 401 2.400 lei
2) transfer marfa la punctul de lucru, ori pe baza Bonului de transfer, ori pe baza Avizului:
- 800 buc * 10 lei = 8.000 lei
La punctul de lucru se intocmeste NIR, pe care se va trece si pretul de vinzare cu amanuntul pentru marfa respectiva.
Presupunem un pret de vinzare cu amanuntul de 15 lei / bucata, rezultind o valoare cu amanuntul 12.000 lei (800 buc * 15 lei).
Se inregistreaza iesirea marfii din depozit si intrarea in magazin:
3712 = % 12.000 lei
3711 8.000 lei
378 1.677 lei (se calculeaza prin diferenta dintre 12.000 lei si 2.323 lei)
4428.02 2.323 lei (se calculeaza astfel: 12.000 lei * 24 / 124).
3) In cursul lunii se inregistreaza vinzarea marfii (presupunem in valoare de 7.000 lei, care este valoarea de vinzare cu amanuntul), pe baza raporturilor zilnice, rezultind valoarea totala de vinzare, la finalul lunii:
5311 = % 7.000 lei
7072 5.645 lei
4427 1.355 lei (este 7.000 lei * 24 / 124).
4) la finalul lunii trebuie inregistrata descarcarea din gestiune a marfii vindute cu amanuntul - pe baza unei situatii de calcul:
- primul pas este determinarea coeficientului k, astfel:
K = (SI la inceputul anului ct.378 + RC pe cumulat de la inceputul anului pina la finalul perioadei ct.378) / (SI la inceputul anului ct.3712 fara TVA neexigibila + RD pe cumulat de la inceputul anului pina la finalul perioadei ct.3712 fara TVA neexigibila) * 100.
Acest coeficient se inmulteste cu valoarea vanzarilor fara TVA (RC 7072), pentru determinarea adaosului comercial aferent vanzarilor:
K * RC 7072 = 17.33% * 5.645 lei = 978 lei.
Nota contabila la finalul lunii pentru descarcarea gestiunii si determinarea costului marfii vindute cu amanuntul este urmatoarea:
% = 3712 7.000 lei (RC al contului 3712 este egal cu totalul vinzarii cu TVA din rapoartele Z)
378 978 lei
442802 1.355 lei (RD al contului 442802 este egal cu TVA colectata - RC 4427 - din vinzarea marfii cu amanuntul)
6072 4.667 lei (este 7.000 lei - 978 lei -1.355 lei).
Baza legala:
- art. 1, art. 2, art. 4 din OUG 28/1999
privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale - Republicata, cu modificarile si cmpletarile ulterioare;
- art. 64 din Normele metodologice din 2003 de aplicare a OUG 28/1999;
- art. 160 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009;
- punctul 35 din NORMELE METODOLOGICE din 27 noiembrie 2008 de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile;
- NORMELE SPECIFICE DE INTOCMIRE SI UTILIZARE A DOCUMENTELOR FINANCIAR-CONTABILE, NOMENCLATORUL documentelor financiar-contabile - aprobate prin OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile.
Specialistii in legislatia muncii amintesc in materialul dat publicitatii care sunt cele 6 situatii in care un contract individual de munca se poate...