Rentrop ∧ Straton
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Iata implicatiile fiscale pentru cei care doresc sa modernizeze un spatiu inchiriat



Vom analiza mai jos aspectele fiscale ale unor lucrari de amenajare si modernizare efectuate asupra unor spatii proprii inchiriate. Se va stabili astfel cine plateste, potrivit legii, impozitul pe cladiri pentru valoarea lucrarilor executate, inregistrate in contabilitatea chiriasului (locatarului).

Solutia consultantului:

Locatorul, in calitatea de proprietar, are obligatia depunerii declaratiei fiscale din care sa rezulte valoarea modernizarilor efectuate de locatar (chirias) si a platii impozitului pe cladiri corespunzator acestei valori, iar locatarul (chiriasul) are obligatia doar sa comunice locatorului valoarea lucrarilor executate pentru depunerea noii declaratii fiscale, in termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor de modernizare, asa cum se prevede la art. 253 alin. 31 din Codul fiscal .

Potrivit pct. 54 alin. 1, 11 si 12 din normele metodologice de aplicare, astfel cum au fost modificate si completate, prin lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere se inteleg acele lucrari care au ca rezultat cresterea valorii cladirii respective cu cel putin 25%. Daca valoarea lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere nu depaseste 25% din valoarea cladirii, locatarul nu are obligatia sa o comunice locatorului.
NOU! OG nr. 16/2022 a adus peste 60
de schimbari radicale ale Codului fiscal!


Aflati aici cum trebuie intelese si aplicate noile prevederi!

>> Click AICI <<
 


In cazul in care in cursul unui an fiscal se efectueaza mai multe lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, a caror valoare individuala este sub 25%, dar cumulat depaseste 25%, locatarul are obligatia de a comunica locatorului valoarea totala, in termen de 30 de zile de la data la care se atinge acest nivel.

Plata impozitului pe cladiri de catre locator (proprietar) pe baza unei valori a cladirii care sa includa si valoarea modernizarilor efectuate si comunicate de chirias, astfel cum este ea reglementata la art. 253 alin. 31 din Codul fiscal si pct. 54 din normele metodologice este obligatorie, chiar daca aceste modernizari nu se reflecta in contabilitatea proprietarului decat la expirarea contractului de inchiriere.

Astfel, modernizarile la cladirile inchiriate sunt considerate mijloace fixe amortizabile, care se supun amortizarii de catre chirias pe durata contractului de inchiriere, in conformitate cu prevederile art. 24 alin. 3 lit. a si alin. 11 lit. c din Codul fiscal , respectiv  pct. 111 alin. 2 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a CEE, aprobate prin OMFP 3055/2009. La expirarea contractului de inchiriere, valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului cladirii. In functie de clauzele cuprinse in contractul de inchiriere, transferul poate reprezenta o vanzare de active sau o alta modalitate de cedare (de regula, acest transfer este fara plata, in conditiile in care prin contract se stipuleaza ca orice modernizari efectuate pe perioada derularii se suporta de chirias).

Locatorul (proprietarul) va inregistra in propria-i contabilitate valoarea amortizarii investitiei (modernizarii) efectuate de chirias prin formula contabila 212 "Constructii" = 2812 "Amortizarea constructiilor", daca transferul investitiei este efectuat fara plata.

Daca in contract se stipuleaza ca locatorul va datora o anumita suma chiriasului in contul modernizarilor efectuate de acesta si predate la finalul contractului, atunci operatiunea este tratata ca o  investitie pentru proprietar si inregistrata prin formula contabila 212 "Constructii" (4426 "TVA deductibila") = 404 "Furnizori pentru investitii".

Tags: spatii inchiriatemodernizareimplicatii fiscale


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Iata implicatiile fiscale pentru cei care doresc sa modernizeze un spatiu inchiriat
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Articole conexe

Suspendarea CIM din initiativa salariatului si din initiativa angajatorului

de Adela Simonescu
Specialistii in legislatia muncii amintesc in materialul dat publicitatii care sunt cele 6 situatii in care un contract individual de munca se poate...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Scutirea timp de trei ani de la plata impozitului pe salariu pentru tinerii pana in 25 de ani

de Blogul Specialistului
Consiliul Legislativ a aprobat proiectul de lege care prevede scutirea timp de trei ani de la plata impozitului pe salariu in cazul tinerilor cu...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Situatiile financiare pentru 2015 se depun pana la 30 mai 2016

de Blogul Specialistului
Asa cum bine stim,  OMFP 123 din 4 februarie 2016 (OMFP 123/2016) reglementeaza cele mai importante aspecte referitoare la  intocmirea si...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Situatiile financiare care se intocmesc pentru 2015

de Blogul Specialistului
Care sunt situatiile financiare ce trebuie intocmite pentru anul 2015 si ce aspecte trebuie sa retinem la intocmirea acestora? De la bun inceput...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Comentarii0 comentarii

+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania.
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania."