Rentrop ∧ Straton
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Informatii importante privind impozitul pe cladiri 2012



In continuare, va reamintim normele in vigoare in 2012 privind obligatia de plata a impozitului pe profit, termenele si reducerile de plata aferente.

Astfel, datoreaza impozit pe cladiri:

- orice persoana care are in proprietate o cladire situata in Romania;
- persoanele juridice care au calitatea de concesionari, locatari, titulari ai dreptului de administrare sau de folosinta pentru cladirile proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativteritoriale care au fost concesionate, inchiriate, date in administrare ori in folosinta.

Modul de calcul al impozitului pe cladiri in cazul persoanelor juridice

Impozitul se determina prin aplicarea cotei de impozit asupra valorii de inventar a cladirilor. Cota de impozit se stabileste prin hotarare a consiliului local si poate fi cuprinsa intre 0,25% si 1,50% inclusiv.

Valoarea de inventar a cladirii este valoarea de intrare a cladirii in patrimoniu, inregistrata in contabi litatea proprietarului cladirii, conform prevederilor legale in vigoare.

Cladirile amortizate

In cazul unei cladiri integral amortizate, valoarea impozabila se reduce cu 15%.

Cladirile reevaluate

in cazul unei cladiri reevaluate, valoarea impozabila a cladirii este valoarea contabila rezultata in urma reevaluarii, inregistrata in contabilitatea proprietarului - persoana juridica. Dupa reevaluare, daca in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal prin procesul-verbal incheiat in urma sedintei Consiliului de Administratie s-a aprobat noua valoare a cladirii ca urmare a efectuarii reevaluarii si aceasta a fost inregistrata in contabilitate, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei stabilite asupra valorii de inventar a cladirii.

Sunt considerate ca fiind reevaluate si cladirile la care s-au executat lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, cu aprobarea Consiliului de Administratie.

In cazul cladirilor la care s-au efectuat lucrari de modernizare, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei stabilite incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care se inregistreaza in contabi - litate reevaluarea in urma lucrarilor de modernizare.

In cazul cladirilor la care au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, de catre alta persoana decat proprietarul acestora (locatar, chirias etc.) acesta are obligatia sa comunice proprietarului valoarea lucrarilor executate in termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective.

Proprietarul are obligatia depunerii unei declaratii fiscale pentru stabilirea valorii impozabile a cladirii. Institutiile de credit care aplica prevederile Standardelor Internationale de Raportare Financiara si aleg ca metoda de evaluare ulterioara modelul bazat pe cost, vor determina baza impozabila pe baza raportului de evaluare emis de un evaluator autorizat.

La cladirile care nu au fost reevaluate, cota impozitului este semnificativ mai mare. Pentru cladirile care nu au fost reevaluate, cota impozitului pe cladiri se stabileste intre:

- 10% si 20% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta;
- 30% si 40% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 5 ani anteriori anului fiscal de referinta.

In cazul contribuabililor care nu au efectuat nicio reevaluare a cladirilor in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei majorate asupra valorii de inventar a cladirii.

Impozitul pe cladirile cu destinatie turistica

Cota de impozit pentru cladirile cu destinatie turistica care nu functioneaza in cursul unui an calendaristic este de minimum 5% din valoarea de inventar a cladirii. Sunt exceptate structurile care au autorizatie de construire in perioada de valabilitate daca au inceput lucrarile in termen de cel mult 3 luni de la data emiterii autorizatiei de construire.

Declararea cladirilor

Declararea cladirilor in vederea impunerii si inscrierea acestora in evidentele autoritatilor administratiei publice locale reprezinta o obligatie legala a contribuabililor care le detin in proprietate.

Declaratia fiscala se depune la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale in a carei raza de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data dobandirii, instrainarii, construirii sau a producerii modificarilor.

De cand se datoreaza impozitul?

- la achizitie sau construire - de la data de intai a lunii urmatoare celei in care cladirea a fost dobandita sau construita;
- la vanzare sau demolare - impozitul pe cladiri nu se mai datoreaza cu incepere de la data de intai a lunii urmatoare celei in care cladirea a fost instrainata sau distrusa;

Atentie!

- la extindere, imbunatatire, alte modificari aduse unei cladiri existente - impozitul pe cladire se recalculeaza incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care a fost finalizata modificarea.

Unde si cand se plateste? Impozitul pe cladiri se datoreaza catre bugetul local al sectorului,  comunei, al orasului sau al municipiului in care este amplasata cladirea.

Impozitul se plateste anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie inclusiv, iar pentru plata integrala a impozitului pe cladiri, datorat pentru intregul an pana la data de 31 martie a anului respectiv, se acorda o bonificatie de pana la 10%, stabilita prin hotarare a consiliului local.

Tags: impozit pe cladiricladiri amortizatecladiri reevaluateobligatii plata impozit


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Informatii importante privind impozitul pe cladiri 2012
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Articole conexe

Suspendarea CIM din initiativa salariatului si din initiativa angajatorului

de Adela Simonescu
Specialistii in legislatia muncii amintesc in materialul dat publicitatii care sunt cele 6 situatii in care un contract individual de munca se poate...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Scutirea timp de trei ani de la plata impozitului pe salariu pentru tinerii pana in 25 de ani

de Blogul Specialistului
Consiliul Legislativ a aprobat proiectul de lege care prevede scutirea timp de trei ani de la plata impozitului pe salariu in cazul tinerilor cu...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Situatiile financiare pentru 2015 se depun pana la 30 mai 2016

de Blogul Specialistului
Asa cum bine stim,  OMFP 123 din 4 februarie 2016 (OMFP 123/2016) reglementeaza cele mai importante aspecte referitoare la  intocmirea si...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Situatiile financiare care se intocmesc pentru 2015

de Blogul Specialistului
Care sunt situatiile financiare ce trebuie intocmite pentru anul 2015 si ce aspecte trebuie sa retinem la intocmirea acestora? De la bun inceput...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Comentarii0 comentarii

+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania.
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania."