Rentrop ∧ Straton
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Transport international



Intrebare:

Societatea X are  ca obiect de activitate CAEN 5229 - casa de expeditii-
Aceasta are un contract pentru transporturi rutiere internationale cu firma Y din Liban.

Obiectul contractului: ,,prin prezentul contract , Transportatorul (societatea X) convine cu beneficiarul (societatea Y) sa efectueze transporturi rutiere internationale de marfa pe relatiile:Olanda , Belgia, Germania, Spania” catre ROMANIA

Societatea X, in baza contract -comanda, primita de la Societatea Y, a efectuat transport de marfa pe relatia Olanda-Romania, marfa provenita din UE.

Transportul este insotit de CMR, iar pe CMR, este trecuta firma exportatoare din Olanda si firma importatoare din Romania (alta decit Societatea Y).
Transportatorul angajat pentru efectuarea aestui transport factureaza catre Societatea X c/val transportului + tva.

Societatea X a facturat contravaloarea transportului catre Societatea Y, fara tva.
Societatea Y, a achitat facturile in valuta, si atunci cind nu a putut onora facturile la scadenta, a imputernicit o firma o firma din Romania , S.C. Z S.R.L., client al Societatii Y, sa faca plata catre Societatea X,
In acest sens exista un acord „DEBIT NOTE” prin care cele trei parti convin asupra platilor.  

INTREBARE
1. Societatea X a procedat corect facturand catre Societatea Y fara tva?
2.Ce alte documente trebuie sa detina societatea pentru justificarea acestei operatiuni?

Raspuns:

Asa cum se poate constata, operatiunea este un transport intracomunitar de bunuri deoarece se incadreaza in prevederile articolului 133 alineatul 2 litera c) punctul 1 definit drept un transport de bunuri ale carui loc de plecare si loc de sosire sunt situate in doua state membre diferite. In situatia prezentata, cele doua state membre sunt:
-   Olanda, reprezentand locul de plecare al transportului;
-   Romania, reprezentand locul de sosire al transportului.
 
Ca regula generala, locul prestarii serviciului de transport comunitar se considera locul de plecare al transportului, respectiv Olanda. Astfel, impozitarea ar trebui efectuata in Olanda.
    
Prin intrebarea formulata, nu se precizeaza daca prestatorul care a efectuat transportul bunurilor din Olanda in Romania la comanda firmei X (casa de expeditie)  este o persoana juridica romana sau o persoana juridica straina stabilita intr-un stat membru. Faptul ca transportatorul  a emis firmei X o factura cu TVA ma determina sa consider ca transportatorul este o persoana juridica romana, caz contrar aceasta ar fi trebuit:
- fie sa respecte regula generala de taxare considerand locul prestarii in Belgia;
- fie sa va solicite codul de inregistrare in scop de TVA astfel incat sa emita factura fara a impozita operatiunea, cunoscand faptul ca aceasta obligatie revine firmei X care si-a asumat aceasta responsabilitate prin comunicarea codului TVA .

In textul de prezentare a operatiunii efectuate nu se precizeaza  ca firma Y este persoana impozabila din Liban, acest fapt rezultand doar in final, prin  formularea intrebarii.  Chiar daca este din Liban, firma respectiva se poate inregistra in scop de TVA in orice stat membru, inclusiv in Romania.  Daca  firma Y in calitate de beneficiar al transportului, comunica codul sau de inregistrare in scopuri de TVA , locul de prestare al serviciului de transport intracomunitar se considera a fi in statul membru care a emis un cod valabil de inregistrare TVA . In situatia in care beneficiarul transportului nu ar fi fost inregistrat  in scopuri de TVA intr-un stat membru, firma X ar fi trebuit sa respecte regula generala, fiind obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Olanda ca loc de prestare al serviciului.
 
 Daca firma X actioneaza in nume propriu, iar firma din Liban nu este inregistrata in scopuri de TVA in Romania sau in alt stat membru astfel incat sa comunice codul sau de inregistrare in scopuri de TVA , este  obligata  sa se inregistreze  in scopuri de TVA in statul membru in care incepe transportul, deci in Olanda. Aceasta obligatie revine firmei X indiferent de faptul ca firma X factureaza in calitate de transportator sau refactureaza in calitate de casa de expeditie un transport intracomunitar. Daca  firma din Liban  este inregistrata in scopuri de TVA in Romania sau in oricare stat membru, firma X in calitate de transportator nu mai are obligatia inregistrarii in Olanda deoarece responsabilitatea platii TVA revine firmei din Liban care a comunicat codul de TVA . In acest caz, suma TVA aferenta transportului intracomunitar se achita de catre beneficiarul din Liban in statul membru in care este inregistrata in scop de TVA .  

In concluzie, in situatia in care firma din Liban nu este inregistrata in scop de TVA intr-un stat membru care sa ii permita preluarea responsabilitatii TVA aferenta transportului intracomunitar, aceasta responsabilitate de taxare revine firmei X.  Pentru transportul intracomunitar nu se aplica scutiri, ci doar  exceptii care se refera la:   
-    transportul unor bunuri necomunitare aflate in regim de tranzit extern;
-    transportul bunurilor plasate in regimurile prevazute la art. 144 alin. (1) din Codul fiscal ;
-    transportul aferent unui export;
-    transportul catre si dinspre insulele Azore si Madeira.

In aplicarea regulii de taxare a serviciului de transport intracomunitar trebuie avut in vedere prevederile cuprinse in  O.M.F.P. nr.  2222 din 22 decembrie 2006 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143 alin. (2) si art. 144^1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare cu ultima modificare efectuata prin O.M.E.F. nr. 3424 din 20 noiembrie 2008 publicat in M.Of. nr.  795 din 27 noiembrie 2008. Astfel, prin acest ordin, la articolul 1 alineatul 3 sunt definite urmatoarele notiuni:
- prin litera b):  transportator este orice persoana impozabila care factureaza in nume propriu un serviciu de transport;
- prin litera c): casa de expeditie este orice persoana impozabila care actioneaza in nume propriu, contractand servicii de transport cu un transportator, pe care apoi le refactureaza beneficiarului transportului. Serviciile casei de expeditie sunt servicii de transport.

Din definitia preluata de la litera c) rezulta faptul ca operatiunea desfasurata de firma X in calitate de casa de expeditie este un transport intracomunitar care trebuie taxat fie la locul de plecare  al transportului (Olanda), caz in care firma X trebuie sa se inregistreze in scop de TVA in Olanda, fie in statul membru care a eliberat un cod valid de TVA beneficiarului de transport (firma Y).

Tags: contract transportTVACAEN 5229


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Transport international
Rating:
Nota: 4.75 din 2 voturi

Articole conexe

Suspendarea CIM din initiativa salariatului si din initiativa angajatorului

de Adela Simonescu
Specialistii in legislatia muncii amintesc in materialul dat publicitatii care sunt cele 6 situatii in care un contract individual de munca se poate...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Scutirea timp de trei ani de la plata impozitului pe salariu pentru tinerii pana in 25 de ani

de Blogul Specialistului
Consiliul Legislativ a aprobat proiectul de lege care prevede scutirea timp de trei ani de la plata impozitului pe salariu in cazul tinerilor cu...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Situatiile financiare pentru 2015 se depun pana la 30 mai 2016

de Blogul Specialistului
Asa cum bine stim,  OMFP 123 din 4 februarie 2016 (OMFP 123/2016) reglementeaza cele mai importante aspecte referitoare la  intocmirea si...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Situatiile financiare care se intocmesc pentru 2015

de Blogul Specialistului
Care sunt situatiile financiare ce trebuie intocmite pentru anul 2015 si ce aspecte trebuie sa retinem la intocmirea acestora? De la bun inceput...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Comentarii0 comentarii

+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania.
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania."