Rentrop ∧ Straton
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studii de caz: Cheltuielile de demolare si TVA-ul aferent sunt deductibile?



  Intrebare:

O societate comerciala avand cod CAEN 6810 ”Cumpararea si vanzarea de bunuri imobiliare proprii’ a achizitionat de la o persoana fizica un teren cu constructii vechi aflate intr-un stadiu avansat de deteriorare, in scop de revanzare.

Societatea vinde terenul alte societati angajandu-se in contractul de vanzare-cumparare ca in termen de 6 luni va aduce terenul la cota 0, adica va demola constructiile aferente pe cheltuiala societatii vanzatoare.

In consecinta societatea vanzatoare in urma incheieri unui contract de prestari servicii de demolare va avea pe baza facturii emise de prestator cheltuieli cu demolarea si TVA-ul aferent.

Intrebarea este daca aceste cheltuieli de demolare si TVA-ul aferent sunt deductibile ,atat la calculul impozitului pe profit respectiv din punct de vedere a TVA,avand in vedere faptul ca terenul a fost deja vandut, iar cheltuielile cu demolarea au fost efectuate si facturate ulterior?

Mentionez ca in urma demolarii nu au putut fi valorificate parti componente.


Raspuns:

În formularea următoarei soluţii pentru cazul prezentat de dvs. pornesc în primul rând de la faptul că prin legislaţia fiscală nu sunt reglementate astfel de situaţii, astfel încât să existe restricţii sau limitări ale dreptului de deducere nici d.p.d.v. al TVA, dar nici d.p.d.v. al impozitului pe profit.

D.p.d.v. al impozitului pe profit cheltuiala este deductibilă în baza prevederilor generale de la articolul 21 conform căruia pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate în scopul realizării de venituri impozabile.

D.p.d.v. al TVA, suma este deductibilă în baza prevederilor articolului 145 alineatul 2 litera a) conform căruia orice persoană impozabilă are dreptul să deducă taxa aferentă achiziţiilor, dacă acestea sunt destinate utilizării pentru realizarea de operaţiuni taxabile.

Referitor la TVA, probabil că respectivul teren este construibil iar firma dvs. a colectat TVA pentru vânzarea acestuia.

În al doilea rând, în situaţia prezentată de dvs. cheltuielile respective sunt ulterioare veniturilor realizate, caz atipic unei activităţi economice care începe prin angajarea de costuri şi se finalizează cu obţinerea de venituri.
Prin înregistrarea în contabilitate a unor cheltuieli de exploatare aferente unor venituri efective realizate anterior cheltuielilor se poate considera că nu se respectă două principii de bază ale contabilităţii, reglementate prin O.M.F.P. nr. 1752/2005:

1. principiul prudenţei care recomandă să se ţină cont de toate:

- datoriile apărute în cursul exerciţiului financiar curent sau al unui exerciţiu precedent;

- datoriile previzibile şi pierderile potenţiale apărute în cursul exerciţiului financiar curent sau al unui exerciţiu financiar precedent.

2. principiul independenţei exerciţiului conform căruia trebuie să se ţină cont de veniturile şi cheltuielile aferente exerciţiului financiar, indiferent de data încasării sau plăţii acestor venituri şi cheltuieli.

Aşa cum se poate constata, prin legea contabilităţii se face referire doar la exerciţiul financiar curent şi la exerciţiul financiar precedent, fără a se face referire şi la exerciţiul financiar viitor.

În contul obligaţiei contractuale asumate de către firma dvs., din prudenţă, pentru datoriile previzibile viitoare, concomitent cu înregistrarea pe venituri a facturii emise pentru vânzarea terenului, îmi permit să vă recomand crearea unui provizion pentru o perioadă de 6 luni, până la momentul dezafectării terenului.

La momentul constituirii, acest provizion reprezintă pentru firma dvs. o cheltuială nedeductibilă d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil, generată de o obligaţie contractuală cu efecte în viitor. Provizionul este o datorie cu exigibilitate sau valoare incertă, dar care trebuie recunoscut dacă:

§ o entitate are o obligaţie curentă generată de un eveniment anterior;

§ este probabil să fie necesară o ieşire de resurse pentru a onora obligaţia respectivă;

§ se poate efectua o estimare credibilă a valorii obligaţiei.

Provizionul se constituie la nivelul cheltuielilor estimate, posibil a fi efectuate pentru dezafectare, fără a cuprinde şi suma TVA deductibilă aferentă.

După îndeplinirea obligaţiei contractuale, acest provizion urmează a fi reluat pe venituri neimpozabile la determinarea profitului impozabil.

Concomitent, urmează a se înregistra pe cheltuieli de exploatare factura de prestări servicii de demolare cu exercitarea dreptului de deducere a TVA aferente:

% = 401
628
4426

În acest caz, serviciile de dezafectare a terenului pot fi considerate evenimente ulterioare datei bilanţului prin care s-a înregistrat venitul care a generat prin contract o obligaţie viitoare.

Sursa: Contabilul.ro


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Studii de caz: Cheltuielile de demolare si TVA-ul aferent sunt deductibile?
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Articole conexe

Suspendarea CIM din initiativa salariatului si din initiativa angajatorului

de Adela Simonescu
Specialistii in legislatia muncii amintesc in materialul dat publicitatii care sunt cele 6 situatii in care un contract individual de munca se poate...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Scutirea timp de trei ani de la plata impozitului pe salariu pentru tinerii pana in 25 de ani

de Blogul Specialistului
Consiliul Legislativ a aprobat proiectul de lege care prevede scutirea timp de trei ani de la plata impozitului pe salariu in cazul tinerilor cu...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Situatiile financiare pentru 2015 se depun pana la 30 mai 2016

de Blogul Specialistului
Asa cum bine stim,  OMFP 123 din 4 februarie 2016 (OMFP 123/2016) reglementeaza cele mai importante aspecte referitoare la  intocmirea si...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Situatiile financiare care se intocmesc pentru 2015

de Blogul Specialistului
Care sunt situatiile financiare ce trebuie intocmite pentru anul 2015 si ce aspecte trebuie sa retinem la intocmirea acestora? De la bun inceput...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Comentarii0 comentarii

+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
TOP 7 MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile in 2023. Studii de caz
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

"TOP 7 MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile in 2023. Studii de caz"