Rentrop ∧ Straton
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contabilizarea vanzarii bunurilor cu plata in rate



Entitatile care isi desfasoara activitatea in sfera comertului practica pentru anumite produse, in vederea sporirii atractiei cumparatorilor, un sistem de vanzari cu plata in rate.

De regula, se vand cu plata in rate bunuri de folosinta indelungata si cu valoare mare, cum ar fi: articole de mobilier, aparatura electrocasnica si electronica,  atat pentru persoane fizice, care pot fi si salariati din cadrul entitatii, cat si catre persoane juridice.

In cadrul politicii de vanzari, entitatea isi stabileste ca obiectiv distinct gama de bunuri destinate vanzarii cu plata in rate, precum si modul de publicitate a acestei activitati.

Indiferent de cumparator, vanzarea de bunuri cu plata in rate presupune incheierea unui contract de vanzare-cumparare in rate intre entitatea vanzatoare si client.

TESTEAZA GRATUIT: este inceputul succesului pentru cariera ta! Click aici!

Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz

Ghid practic pentru valorificarea eficienta a informatiilor din balanta de verificare

>> Click AICI <<
 

In cazul in care vanzarea se efectueaza catre populatie, deci clientul este persoana fizica, in vederea incheierii unui astfel de contract, acesta trebuie sa indeplineasca, de regula, anumite criterii:

  • sa faca dovada posibilitatii achitarii ratelor esalonate la termenele prevazute in contract;
  • sa prezinte 2 giranti cu locuri de munca permanente si venituri salariale corespunzatoare;
  • sa faca dovada ca au domiciliul stabil in aceeasi localitate cu entitatea.

In cazul vanzarii catre o alta entitate, clientul – persoana juridica va pune la dispozitia entitatii vanzatoare, documentele care sa contina datele de identificare ale entitatii cumparatoare.

In general, la incheierea contractului se achita un avans, care poate reprezenta o cota de 30 – 40% din valoarea bunurilor, iar diferenta se imparte in cote egale, denumite rate. Ratele sunt impartite in cote egale, si pot fi lunare, trimestriale sau pe alte perioade de timp, in functie de bunurile achizitionate.

Pentru vanzarea in rate la care intervine creditul comercial se percepe o dobanda ce are aceeasi scadenta cu ratele. In practica, dobanda aferenta vanzarilor cu plata in rate se calculeaza in mai multe variante, in functie de decizia entitatii sau negocierilor cu cumparatorul, astfel:

    * dobanda aplicata la marimea ratei,
    * dobanda aplicata la restul de plata,
    * dobanda aplicata la restul de plata in suma fixa.

In conditiile in care are loc intarzierea platii ratelor, se percep penalizari aplicate la valoarea ratei scadente neachitate, pentru fiecare zi intarziere, iar in cazul nerecuperarii ratelor sau a bunului, se actioneaza in justitie. Toate aceste elemente se stipuleaza in contract.

De asemenea, in contract exista prevederi referitoare la obligatiile partilor, obiectul contractului, modalitatea de plata si raspunderile partilor contractante.

Reflectarea in contabilitate a veniturilor din vanzarea de bunuri se efectueaza in conformitate cu prevederile pct. 214 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, parte componenta a Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel:

„In contabilitate, veniturile din vanzari de bunuri se inregistreaza in momentul predarii bunurilor catre cumparatori, al livrarii lor pe baza facturii sau in alte conditii prevazute in contract, care atesta transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor respective, catre clienti.

Veniturile din vanzarea bunurilor se recunosc in momentul in care sunt indeplinite urmatoarele conditii:

  • entitatea a transferat cumparatorului riscurile si avantajele semnificative care decurg din proprietatea asupra bunurilor;
  • entitatea nu mai gestioneaza bunurile vandute la nivelul la care ar fi facut-o, in mod normal, in cazul detinerii in proprietate a acestora si nici nu mai detine controlul efectiv asupra lor, si
  • veniturile si, respectiv, cheltuielile ocazionate de tranzactie pot fi cuantificate.”

Uzanta generala prevede transferarea proprietatii si a riscului asupra cumparatorului la data achitarii avansului, data la care are loc si livrarea bunului, cumparatorul obligandu-se sa nu instraineze bunul pana la data achitarii integrale.

Ca urmare, la vanzarea cu plata in rate factura se intocmeste integral in momentul livrarii bunurilor. Exigibilitatea T.V.A. intervine, insa, proportional la data fiecarei scadente indiferent daca rata a fost sau nu incasata. Dobanda nu este purtatoare de T.V.A., iar venitul inregistrat in contabilitate se recunoaste integral pentru tot pretul de vanzare.


Tags: contabileTVAvanzaribunuriplata in rate


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Contabilizarea vanzarii bunurilor cu plata in rate
Rating:
Nota: 4.58 din 6 voturi

Articole conexe

Suspendarea CIM din initiativa salariatului si din initiativa angajatorului

de Adela Simonescu
Specialistii in legislatia muncii amintesc in materialul dat publicitatii care sunt cele 6 situatii in care un contract individual de munca se poate...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Scutirea timp de trei ani de la plata impozitului pe salariu pentru tinerii pana in 25 de ani

de Blogul Specialistului
Consiliul Legislativ a aprobat proiectul de lege care prevede scutirea timp de trei ani de la plata impozitului pe salariu in cazul tinerilor cu...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Situatiile financiare pentru 2015 se depun pana la 30 mai 2016

de Blogul Specialistului
Asa cum bine stim,  OMFP 123 din 4 februarie 2016 (OMFP 123/2016) reglementeaza cele mai importante aspecte referitoare la  intocmirea si...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Situatiile financiare care se intocmesc pentru 2015

de Blogul Specialistului
Care sunt situatiile financiare ce trebuie intocmite pentru anul 2015 si ce aspecte trebuie sa retinem la intocmirea acestora? De la bun inceput...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

1ComentariiAdauga comentariul tau

1
ZAHARIUC 29-Iun-2009
Incepand cu luna mai 2009 cand intervine exigibilitatea TVA la vanzarile cu plata in rate?

Cu stima,
Zahariuc elena
+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania.
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania."